Călăuza rubrica Ce aleg eu?
Ce alege copilul meu?

Publicat la 17.10.2016 Comentarii

Dana Cristian Lar

A început școala și odată cu ea avalanșa de cursuri pentru copii: cursuri de balet, de karate, de înot, de pian, de engleză, de... Părinții caută cele mai bune, cele mai potrivite cursuri pentru copiii lor. Febra acestor cursuri începe, uneori, chiar de la grădiniță, privându-i pe cei mici de joacă.

Deși intențiile părinților sunt cele mai bune, de multe ori ele nu au rezultatul așteptat de părinți. Copiii, și aici mă refer mai ales la copiii din clasele primare, au nevoie încă de multă joacă în viața lor, iar aceste cursuri nu au nici o bază a jocului în desfășurarea lor. Astfel se explică de ce copiii își doresc să facă anumite cursuri, dar după câteva ore sau săptămâni vor să renunțe, spunând că nu le mai place respectivul curs. La această vârstă este perioada în care ei sunt foarte deschiși și curioși să experimenteze diferite lucruri, fără intenția neapărată (ca și părinții) de a le finaliza. De aici începe o întreagă aventură, de multe ori neplăcută atât pentru copii cât și pentru părinți. Dacă părinții au așteptări, vor continuitate, determinare și chiar rezultate, copiii în schimb vor doar să experimenteze, să testeze cât mai multe lucruri. Astfel că de multe ori cursurile devin aproape un câmp de luptă: pe de-o parte părinții ancorați în gândirea inconștientă individuală și colectivă despre „a face cursuri, a se ține de ele, a avea rezultate”, iar de cealaltă parte copiii care experimentează ceva, simt că nu le place, vor altceva sau pur și simplu nu mai vor, deocamdată, altceva.

Pentru a schimba ceva în lume, în educație, în gândirea individuală și colectivă, trebuie să începem întotdeauna cu noi, cu noi și copiii noștri. Și dacă avem Curajul să-i Ascultăm, și avem Încredere că ei știu foarte bine ce vor când este vorba despre ei înșiși (dincolo de tiparul vechi „că noi adulții știm mai bine decât ei”), atunci putem deschide o Nouă Poartă către relația noastră părinte-copil: o relație mai autentică, mai deschisă și mai plină de Viață. Îndrăznesc să repet „dacă avem Curaj” să fim în fața rudelor, prietenilor, colegilor de muncă, în fața lumii întregi „părintele care-și Ascultă copilul”, „părintele al cărui copil a renunțat la curs”, sau „părintele al cărui copil nu face nici un curs”.

Fiecare copil are propriul lui Ritm (unii vor să experimenteze cât mai multe cursuri, alții încep două-trei și apoi renunță, alții nu vor nici un curs) și fiecare copil experimentează Viața în felul lui propriu. Asta îl face Unic și asta este ceea ce noi că părinți și adulți conștienți și responsabili în Viața lui avem de Respectat: Unicitatea lui. Unicitatea este ceea ce îl caracterizează ca Om, iar noi putem și avem datoria Sacră de părinte de a-i acorda toată Încrederea noastră, de a-i sădi și cultiva Încrederea deplină în ceea ce este: un Copil Unic.

Unicitatea și nu uniformizarea este ceea ce îi dă aripi să-și împlinească Visele. Încrederea noastră în Unicitatea lui și nu frica noastră (de a nu fi ca ceilalți), este cea care-l va susține mereu în parcursul Vieții lui, este cea pe care se va putea sprijini când va avea nevoie, este cea care-l va ridica atunci când va cădea.

Așa că, drag părinte: înainte de a merge în rând, la fel cu toată lumea, înainte de a-ți călăuzi copilul să facă la fel cu toți ceilalți, oprește-te o clipă și Ascultă-l. Poți chiar închide ochii și îndrăzni să-i simți cuvintele atunci când vrea să-ți spună despre ce vrea sau ce nu vrea să facă; iar după ce îl vei fi Ascultat cu toată Atenția, cu Încredere și Inima Deschisă (așa cum îl ascultai atunci când era, încă, un bebeluș incapabil să articuleze cuvinte), privește-i ochii: scânteierea și sclipirea lor îți poate spune mai mult decât o fac cuvintele „de ce vrea să facă un anumit lucru”, sau dimpotrivă, tristețea oglindită în ei îți va mărturisi așa cum nici un cuvânt nu o poate face „de ce nu vrea să facă un anumit lucru”.

Ce aleg eu” poate să nu fie întotdeauna în acord cu „ce alege copilul meu”, dar dacă în această Viață ne-am ales în roluri de părinte-copil, nu înseamnă că „eu ca părinte știu întotdeauna ce este mai bine pentru el”. El știe Întotdeauna ce este mai bine pentru el (chiar dacă acest lucru poate părea imatur) și va putea să facă în Viață ce este mai bine pentru el, dacă eu ca părinte am Încredere să-l Ascult și nu caut să-mi impun și să-i induc lui propriile mele Vise neîmplinite, propriile mele dorințe nerealizate, sau propriile mele alegeri neonorate.

Ce alege copilul meu” poate să nu fie întotdeauna la fel cu „ce aleg eu”, dar cu siguranță este ceea ce el are nevoie pentru a-l împlini, pentru a-și trăi Viața în felul său Unic, este ceea ce îl poate apropia și deschide către a-și manifesta și materializa Visele cele mai îndrăznețe.

Fii o Călăuză în Drumul lui, drag părinte, Ascultă-l când îți vorbește, sfătuiește-l când îți cere sfatul (fără a te aștepta să-l urmeze neapărat), Joacă-te Împreună cu el, atunci când vrea să vă jucați; vei descoperi și tu alături de el că Viața și Lumea sunt frumoase, că Viața și Lumea pot fi altfel când tu ești altfel.

Redescoperă Împreună cu al tău copil Magia Vieții și Viața poate redeveni și pentru tine Magică. Ascultă! ... Magia există în copilul tău, în tine, în Viață, în Lume! ... Ascultă! Ce alege copilul tău?




"Conștiența, transparența și capacitatea de a crea realitate prin propria experiență, iată atributele Maestrului Interior. Tot ce-l înconjoară este o expresie a Inimii sale. Este acasă."

HEFT

Programe și meditații online

Noutățile Călătoria Inimii
direct pe mail

Articole, workshopuri,
cărți și evenimente

Arhiva Newsletter

Tag cloud

Cărți relevante

Suflet Nemărginit Suflet Nemărginit

Dincolo de judecata de sine se află bucuria, pacea interioară și libertatea marilor decizii întemeiate pe Claritate și pe Adevăr. Este o carte practică, simplă, directă, plină de concretețe, care ...

Anam Cara Anam Cara

Cuvintele sunt oglinzile fidele ce ne păstrează gândurile. Priveşti în aceste cuvinte-oglindă şi zăreşti frânturi de înţeles, apartenenţă şi refugiu. În spatele suprafeţei ...

Dragoste şi trezire Dragoste şi trezire

Transformarea profundă de conştiinţă prin care trece omenirea ajunge la punctul său cel mai dureros. Crize de toate felurile izbucnesc la nivel planetar, dar toate sunt expresia crizei interioare de transformare ...

Iubiri perfecte, relaţii imperfecte Iubiri perfecte, relaţii imperfecte

Totul în viaţa noastră este relaţie, iar calitatea relaţiilor pe care le avem dă în cele din urmă culoarea întregii noastre vieţi. Măsura în care relaţiile noastre sunt pline de ...

ANTICANCER ANTICANCER

Cu toţii putem folosi cât mai bine posibil această revoluţie a cunoştinţelor care s-au dobândit în materie de cancer, atât pentru a ne proteja de factorii externi, cât şi pentru ...

Workshopuri relevante

Programul educațional Briza Programul educațional Briza
  Este o abordare integrală a ceea ce numim educație, care are în vedere nu numai acumularea de informație și dezvoltarea structurilor mentale, ci Ființa umană în integrum. Vizează conștientizarea, ...

Articole pe aceeași temă

Educaţia în slujba vieţii Educaţia în slujba vieţii

Aş vrea să educ generaţia actuală şi pe cele care vor urma pentru a fi capabile să creeze noi organizaţii, al căror obiectiv să fie întîmpinarea nevoilor umane, crearea unei vieţi mai bune ...

Viitorul educației... Acum Viitorul educației... Acum

Am vorbit de mai multe ori, inclusiv la Tabăra Briza, despre sistemul de învățământ românesc. Copiii reclamă abordările abrupte, învechite ale dascălilor. Orarul zilnic încărcat, ...

Altfel Altfel

“Altfel”, un cuvânt atât de simplu, ca atâtea altele, și totuși ascundea în el, de-atâta timp, atât de multă energie creatoare. Abia acum energia acestui cuvânt ...

Instrucțiuni de folosire (II) Instrucțiuni de folosire (II)
Soare, Lună sau Ascendent în Rac: „ Dragul meu, grăbește-te, ai întârziat la propria ta naștere!”

Semnul Racului este cunoscut în astrologie și ca „locul de intrare a sufletelor în realitate”. Părăsind integralitatea marelui pântec universal, micii temerari vor păstra pe parcursul ...

De ce se plictisesc copiii De ce se plictisesc copiii

Copiii de astăzi sunt înconjuraţi de mormane imense de jocuri şi jucării şi au acces la o tehnologie super dezvoltată care le permite  să-şi umple tot timpul lor liber. Dacă le ceri o pauză ...

Furia Furia
Poartă către transformarea relației părinte-copil

În anul școlar ce tocmai s-a încheiat, am fost pusă de multe ori în fața acceselor de furie ale copiilor, față de mine, față de colegii lor, față de părinții lor. Multe forme de manifestare ...

Iubire necondiţionată pentru copilul tău Iubire necondiţionată pentru copilul tău

Când vine vorba despre iubirea faţă de copii, majoritatea părinţilor vor jura că îşi iubesc copiii cu o  iubire necondiţionată. Nu au nici cea mai mică îndoială asupra acestui sentiment ...

Instrucțiuni de folosire (III) Instrucțiuni de folosire (III)
Soare, Lună sau Ascendent în semnul Leului

Semnul Leului este domiciliul Soarelui. Este un semn regal care reflectă, mai mult poate ca orice altă configurație astrală, felul în care copiii noștri se manifestă, creează și își exprimă ...

Instrucțiuni de folosire (X) Instrucțiuni de folosire (X)
Soare, Lună sau Ascendent în semnul Peștilor

Să facem cunoștință cu ei! Să ne înțelegem copiii ca o individualitate în Centrul propriului lor Univers, mici Creatori de realitate, căpătând încredere în ei, în propria ...

Decalogul stimei de sine Decalogul stimei de sine

Stima de sine este un aspect fundamental în dezvoltarea copiilor. Părinții noștri nu au avut acces la această informație, doar instinctul lor a fost cel care i-a călăuzit să ne clădească o stimă ...

x