Punct rubrica De la meșter la maestru
Mitul creatorului Manole

Publicat la 10.03.2017 Comentarii

Ioan Manole

Egoul nu trebuie și de fapt nu poate fi distrus. Egoul nu poate fi dizolvat. Egoul este maestrul netrezit. Este meșterul care nu știa ca e un maestru. Dacă Sinele conștientizează că este totul, oare nu include și hulitul Ego? Dacă Sinele se revelează, din ce oare dacă nu din Ego? Din neant? Și doar prin ”moartea” Ego-ului, care pentru unii căutători devine scopul acțiunilor?

O altă perspectivă asupra Egoului

Egoul este creat din iubire, egoul simte iubire, nicidecum frica de dizolvare, de moarte. Se ancorează în armura cavalerului, al paznicului ce își arogă perpetuarea funcției sale. Satisfacții mărunte îi permit continua augmentare, ocrotitor al unui inimi abandonate în faza embrionară, sub umbrela unei protecții nejustificate, depășite de timp. Prima revelație se constituie într-o ucigătoare fisură, lăsând să se scurgă prin armura penetrată sentimentele divine denaturate în emoții putrede, măreția înnăscută turnată în cupele de tinichea ale competiției.

Egoul creează separare ca instrument de supra-protecție. Oare pe cine protejează?

Epifania meșterului Manole

Epifania călătorește spre Manole pe cale onirică, visează calea ritualică a creației ca izbăvire din divagațiile sisifice ale talentului său. Ochiul interior se trezește și Egoul, Meșterul abordează din nou calea separării în încercarea de a nu fi el acela numit să plătească tributul mănăstirii perfecte – inima sa Ana.

Manole simțise întotdeauna că dizolvarea separării ar ucide-o, împingând-o în afara lui dintr-un acces de copleșire în fața seraficității ei, de retragere în cuibul putrezit al neobservării propriei virtuți. Iubirea lui îl condusese spre o protecție izbăvitoare și totodată limitativă.

Manole invocă stihiile cerului și pământului să pună opreliști în calea Anei, principiul lui feminin, delicatețea, Luna, bucuria. Meșterul Manole se teme de integrarea Anei, să nu îi zdrobească gingășia cu duritatea lumii reale, o lume a comparației, a concurenței...” Și Manole zece/ Care-i si intrece”, în care bărbații asudați se zbat pentru a ridica „Manastire nalta/ Cum n-a mai fost alta”.

Ana este blândețea, abandonul, femininul, ființarea într-o înfruntare a opreliștilor puse sacrificiului, intuind mult mai sensibilă finalitatea uniunii cu masculinul, meșterul, bărbatul care face, puterea care acționează.

Transformarea meșterului debutează cu zidirea Anei, un avans maiestuos care permite Creația - mănăstirea supremă, arta perfectă, obsesia creației care permite pe moment amnezia sacrificiului în contemplarea perfecțiunii – cu prețul durerii absolute, o prăbușire brutală a maestrului încă netrezit în abisurile pierderii.

Privindu-și Lumea de pe acoperișul creației sale, Manole – încă meșter cu ochii tânjind la trezire – agoniza la distanța de un atom de bucuria creatorului. Dacă înainte nu cunoscuse bucuria, măcar avusese parte de satisfacții, efemere ca bătaia din aripi a fluturelui, emoție ahtiată să-și caute sora geamănă – blazarea, urmată de noi căutări, băltite între zidurile mucegăite ale gândurilor.

Acum se recunoștea ca o bataie din palme cu mâna cea mai fină îngropată. Lumea se schimbase, Zeița vieții nu mai era, prima revelație se dusese, intuițiile secau adunate în fântâna egoului maturizat cu veleități de Sine; epifaniile pe care nu le faci reproductibile pentru ceilalți se transformă din autonomie în destin înlănțuit:

”Am ajuns să blestem clipa în care am gustat abrozia zeilor, privind apoi hipnotizat numai în sus, uitând că revelațiile nu mi s-au dat pentru a zbura singur; că fiecare aripă ce crește sub privirea mea îmi mai îmbogățește cu o pană propriile aripi; că bucuria mea la fiecare epifanie este măruntă față de extazul celor ce mi-au supravegheat ieșirea din găoace, care mi-au urmărit primul fâlfâit și mi-au domolit căderea.”

Înrădăcinarea intuițiilor-imboldul maestrului exterior

Vodă, aspectul exterior al maestrului, dărâmă schelele, unicul fir care îl desparte pe Manole de pasul primordial, inevitabil și totuși suspendat altfel pentru eternitate.

Imboldul principelui ”crud” – adevărat maestru zen – destramă cercul infinit al labirinturilor născute din dorința ciclică înfometată după o creație „alta manastire/ pentru pomenire/ mult mai luminoasa/ si mult mai frumoasa”. Divinitatea însăși nu era capabilă să mai creeze ceva după sacrificiul Anei.

Creația lui Manole își atinsese nemărginirea, era perfectă, rotundă, rugăciunea luminii, fără cusur, fără nimic mai presus, neasemuită.

Vodă i-a evaporat iluzia opțiunilor, urma zborul. Ultima graniță.

Sacrificiul uman izvora pentru ca privirea reînnoită să ardă separarea percepută, revelând zidurile mănăstirii ca fiind ale labirintului creat din iubire de meșter pentru a o ascunde pe zeița, delicatețea, sufletul lui.

De la tortura pierderii la bucuria regăsirii, Ana irumpe din arhitectura destrămată a meșterului, călcând grațioasă peste zidurile ruinate, îmbrățișându-și puterea. Grația și forța se împletesc, maestrul Manole dizolvându-se la sânul Anei, principiul pe care îl ocrotise neștiindu-se învăluit la rându-I în iubire.

Ritul Anei se dezvăluie ca trecere în cuplul Ana-Manole, împreună-creatorii, ei înșiși o creație perfectă.

Ioan




"În fiecare ființă umană doarme Conștiența Maestrului, chiar dacă el nu știe acest lucru. Un adevărat Maestru poate recunoște măreția chiar nemanifestată a oricui."

HEFT

Workshop / Eveniment

Noutățile Călătoria Inimii
direct pe mail

Articole, workshopuri,
cărți și evenimente

Arhiva Newsletter

Tag cloud

Cărți relevante

Anam Cara Anam Cara

Cuvintele sunt oglinzile fidele ce ne păstrează gândurile. Priveşti în aceste cuvinte-oglindă şi zăreşti frânturi de înţeles, apartenenţă şi refugiu. În spatele suprafeţei ...

O scurtă istorie a tuturor lucrurilor O scurtă istorie a tuturor lucrurilor

Această carte ar putea fi, pentru orice căutător al Adevărului interior, începutul unei noi deschideri și unei noi perspective asupra lumii și a vieții. Ken Wilber plonjează în istoria căutărilor ...

Iubiri perfecte, relaţii imperfecte Iubiri perfecte, relaţii imperfecte

Totul în viaţa noastră este relaţie, iar calitatea relaţiilor pe care le avem dă în cele din urmă culoarea întregii noastre vieţi. Măsura în care relaţiile noastre sunt pline de ...

Fructele Întunericului Fructele Întunericului

Joan Halifax este un adevărat maestru al secolului XX, iar cartea sa, Fructele Întunericului este, fără nici o îndoială, o capodoperă demnă de a sta printre cărţile fundamentale ale oricărui ...

44 44

În mod straniu dar magic, această primă carte purtând semnul Călătoriei Inimii este o carte de poezie. Dar mult mai mult decât atât. Este o poveste de dragoste între oameni care-și ...

Workshopuri relevante

Atingerea Vindecătoare a Ființei Atingerea Vindecătoare a Ființei
Mulți au auzit despre dimensiunea vindecătoare a atingerii, dar puțini cred că aceasta face parte din natura adâncă a Ființei fiecăruia. Vindecarea prin atingere este, de fapt, o vindecare prin Conștiență, ...

Teatrul Vieții Teatrul Vieții
Marele Actor din interiorul nostru este Acela care joacă toate rolurile vieții noastre, care poartă toate  măștile, este Acela care creează toate dramele și toate poveștile noastre, pe marea scenă ...

Astrologie Arhetipală Astrologie Arhetipală
Ştiinţă şi artă, cunoaştere raţională si simbolism deopotrivă, Astrologia poate fi de multe ori ascunsă raţionamentului logic, dar rămane mereu transparentă intuitiei şi percepţiilor survenite prin ...

Dansul Inimii

Arta Ascultării Atente Arta Ascultării Atente
următoarea călătorieîncepe în 18 decembrie 2017 A asculta nu este doar despre sunete. Este despre atitudinea noastră față de realitate. Față de experiența vieții. A asculta este un instrument ...