Călăuza rubrica Alternative educaţionale

Publicat la 05.06.2017 Comentarii

“Am descoperit că educaţia nu este ceva ce este făcut de educator ci este un proces natural, care se dezvoltă spontan în fiinţa umana.” (Maria Montessori)

Sistemul tradiţional de educaţie are deja la îndemână metode alternative care să-l inspire pentru o schimbare radicală de care acum are mare nevoie. Este suficient ca cei care creează programele şcolare să-şi deschidă Inima şi mintea pentru a putea primi ideile celor care au aprofundat relaţia dintre fiinţa umană şi educaţie, dintr-o perspectivă mult mai largă asupra existenţei umane. Nu suntem doar minte şi corp, suntem Fiinţe Spirituale unice care am ales să trăim experienţa de a fi oameni. Prin urmare o adevărată educaţie trebuie să cuprindă în sfera ei toate dimensiunile prin care se experimentează Fiinţa: ne îngrijim şi educăm deopotrivă  trupul, mintea, sufletul/spiritul.

Maria Montessori a fost una dintre primele figuri feminine ale începutului de secol XX care după ani de muncă a descoperit şi a perfecţionat o nouă metoda de educaţie a copiilor. A ştiut să observe natura fiinţei umane și și-a dedicat viața construirii celui mai complet mediu care să susțină dezvoltarea copilului pe toate palierele de experienţă umană: fizic intelectual, emoţional şi spiritual de la cele mai fragede  vârste.                                                                                                                                                                           Munca sa de o viață se numește acum Metoda Montessori de Educație. Această metodă pune accentul pe dezvoltarea independenţei, autonomiei şi dezvoltarea naturală a copilului prin crearea unui mediu asemănător cu cel din familie, în care acesta să îşi poată exprima şi dezvolta darurile sale native, în ritm propriu, cu bucurie şi cu  o intervenţie redusă din partea adultului.

Viziunea generală a psihologiei Montessori, de la naștere până la viața adultă, este împărţită în 4 planuri de dezvoltare umană. Acest plan oferă o viziune holistică asupra creşterii şi dezvoltării individului uman iar intervenţia procesului educaţional este un “ajutor dat vieții”.

Practica educațională Montessori îi ajută pe copii să își dezvolte creativitatea și abilitățile sociale, să rezolve probleme, să  gestioneze  timpul, să fie ordonati, să se concentreze asupra activităţilor pe care le fac şi să ia cele mai bune decizii fără a fi stimulaţi de recompense sau speriaţi de pedepse. În modelul de educaţie Montessori, educatorul ştie să direcţioneze energiile copiilor, nu corecteaza niciodată, nu intervine în munca copiilor, ci este un bun observator pentru a şti cum să-l asiste, să-l îndrume şi să-l ghideze.

Câteva observaţii preţioase  asupra cărora Maria Montessori ne invită să reflectăm şi să le practicăm în relaţie cu copiii.

  • Copiii învaţă totul din mediul înconjurator
  • Oferă-i libertate de a alege
  • Respectă copilul în toate manifestările lui
  • Învaţă-l prin prezentarea activităţii, nu prin corectare.
  • Un copil care este criticat frecvent învaţă să-i judece pe alţii
  • Când un copil se simte acceptat, învaţă să aibă încredere în el
  • Implineşte-i nevoile şi, în acelaşi timp, ajută-l să vadă care sunt şi nevoile celorlalţi.
  • Ai răbdare. Dacă un copil are nevoie de mai mult timp pentru a învăţa ceva, acordă-i-l
  • Respectă-ţi copilul atunci când a greşit şi îşi poate repara greşeala. Opreşte-l atunci când acţiunile pe care vrea să le facă sunt potenţial periculoase
  • Dă-i şansa să câştige tot mai multă independenţă
  • Nu-ţi vorbi de rău copilul, indiferent dacă acesta este sau nu de faţă
  • Concentrează-te mai degrabă pe ceea ce vrei să educi bun în el, nu pe răul pe care vrei să-l eviţi
  • Întotdeauna fii pregătit să răspunzi când te solicită copilul, căci atunci are nevoie de ajutor
  • Când nu are nevoie de ajutor, nu interveni
  • Nu întrerupe un copil când este concentrat asupra unei activităţi: se odihneste, lucrează sau doar îi observă pe alţii
  • Întotdeauna vorbeşte şi comportă-te cu copilul având cele mai bune maniere şi oferă-i tot ce ai mai bun în tine
  • Ajută-ţi copilul să-ţi depaşească imperfecţiunile. Fă acest lucru cu grijă, reţinere şi în linişte, cu înţelegere şi dragoste
  • Ajută-l pe copil când caută o activitate ţi fii neobservat atunci când şi-a găsit-o deja.
  • Un aspect foarte important este mediul în care locuieşte copilul şi în care nu trebuie să se regăsească obiecte inutile

În această vară sus în Podişul Luncanilor în cadrul Taberei Briza vom crea din nou acel spaţiu trăit dincolo de timp în care vom simţi Bucuria de a fi Împreună părinţi şi copii. Vom  călăuzi copii într-o explorare jucăuşă a acelor tărâmuri. Îşi vor crea lumea la care ei visează simţind în cel mai autentic mod posibil Conexiunea, Libertatea, Exprimarea, Creativitatea şi Bucuria cu ei înşişi şi realitatea pe care şi-o crează. O nouă vară, o nouă vacanţă care are darul de a ne bucura şi transforma pe noi înşine şi lumea în care trăim!

Maria




"Ne temem că renunțând la puținul care credem că suntem, devenim nimic. În Realitate, devenim totul. Cel care se teme de disoluție este ego. Cel care renaște este Maestrul Interior."

HEFT

Workshop / Eveniment

Noutățile Călătoria Inimii
direct pe mail

Articole, workshopuri,
cărți și evenimente

Arhiva Newsletter

Tag cloud

Cărți relevante

Călătoria ultimă Călătoria ultimă

Nu există moarte, căci viaţa este un atribut a tot ceea ce există în Univers, nu există un sfârşit al Fiinţei, pentru că Fiinţa este eternă iar moartea nu este decât o Transformare ...

Shaman – Spiritul plantelor Shaman – Spiritul plantelor

Shaman – Spiritul plantelor este o carte fabuloasă, în care autorii explorează tehnicile şamanilor din Amazonia, Haiti şi Europa. Vindecările, clarviziunea, ceea ce şamanii numesc „recuperarea ...

VINDECĂ VINDECĂ

Cartea de faţă este o strălucită colecţie a înţelegerilor pe care propria experienţă le-a revelat doctorului Servan-Schreiber, reunind perspective şi informaţii de o importanţă vitală pentru bunăstarea ...

Trupul meu, Pământul meu Trupul meu, Pământul meu

Mii de ani de spiritualitate descarnată, de căutare a Spiritului în afara Corpului au făcut umanitatea să ignore complet uriaşul potenţial terapeutic şi ontologic al corporalităţii. Ca şi cum ...

Despre moarte şi a muri Despre moarte şi a muri

Moartea, iată ultimul mare subiect tabu al timpurilor noastre. Se poate vorbi deschis despre orice trăire, dar nu şi despre moarte. Este un subiect tratat cu reticenţă conveţională, despre care se vorbeşte ...

Workshopuri relevante

Teatru Arhetipal Teatru Arhetipal
O nouă abordare a Călătoriei Inimii devine accesibilă tuturor, după ce s-a copt în interiorul Școlii Maestrului Interior. Este un pas încă și mai adânc în marele proces ...

Dansul Inimii

ShamaniA ShamaniA
Cum ar fi, dacă tot vorbim de Noul Pământ, să începem a crede, precum popoarele indigene, că oamenii aparțin pământului și nu invers. Acesta ar fi primul și, cu siguranță, cel mai important ...

Astrologie Arhetipală Astrologie Arhetipală
Ştiinţă şi artă, cunoaştere raţională si simbolism deopotrivă, Astrologia poate fi de multe ori ascunsă raţionamentului logic, dar rămane mereu transparentă intuitiei şi percepţiilor survenite prin ...

Maestrul Interior. Arta Respirației Conștiente Maestrul Interior. Arta Respirației Conștiente
Cea mai profundă dar și cea mai provocatoare dintre abordările Școlii Maestrului Interior, desprinsă din Practica Prezenței, precisă, rafinată, revelatoare – Maestrul Interior ARC, erupe într-un ...