Călăuza rubrica Alternative educaţionale

Publicat la 05.06.2017 Comentarii

“Am descoperit că educaţia nu este ceva ce este făcut de educator ci este un proces natural, care se dezvoltă spontan în fiinţa umana.” (Maria Montessori)

Sistemul tradiţional de educaţie are deja la îndemână metode alternative care să-l inspire pentru o schimbare radicală de care acum are mare nevoie. Este suficient ca cei care creează programele şcolare să-şi deschidă Inima şi mintea pentru a putea primi ideile celor care au aprofundat relaţia dintre fiinţa umană şi educaţie, dintr-o perspectivă mult mai largă asupra existenţei umane. Nu suntem doar minte şi corp, suntem Fiinţe Spirituale unice care am ales să trăim experienţa de a fi oameni. Prin urmare o adevărată educaţie trebuie să cuprindă în sfera ei toate dimensiunile prin care se experimentează Fiinţa: ne îngrijim şi educăm deopotrivă  trupul, mintea, sufletul/spiritul.

Maria Montessori a fost una dintre primele figuri feminine ale începutului de secol XX care după ani de muncă a descoperit şi a perfecţionat o nouă metoda de educaţie a copiilor. A ştiut să observe natura fiinţei umane și și-a dedicat viața construirii celui mai complet mediu care să susțină dezvoltarea copilului pe toate palierele de experienţă umană: fizic intelectual, emoţional şi spiritual de la cele mai fragede  vârste.                                                                                                                                                                           Munca sa de o viață se numește acum Metoda Montessori de Educație. Această metodă pune accentul pe dezvoltarea independenţei, autonomiei şi dezvoltarea naturală a copilului prin crearea unui mediu asemănător cu cel din familie, în care acesta să îşi poată exprima şi dezvolta darurile sale native, în ritm propriu, cu bucurie şi cu  o intervenţie redusă din partea adultului.

Viziunea generală a psihologiei Montessori, de la naștere până la viața adultă, este împărţită în 4 planuri de dezvoltare umană. Acest plan oferă o viziune holistică asupra creşterii şi dezvoltării individului uman iar intervenţia procesului educaţional este un “ajutor dat vieții”.

Practica educațională Montessori îi ajută pe copii să își dezvolte creativitatea și abilitățile sociale, să rezolve probleme, să  gestioneze  timpul, să fie ordonati, să se concentreze asupra activităţilor pe care le fac şi să ia cele mai bune decizii fără a fi stimulaţi de recompense sau speriaţi de pedepse. În modelul de educaţie Montessori, educatorul ştie să direcţioneze energiile copiilor, nu corecteaza niciodată, nu intervine în munca copiilor, ci este un bun observator pentru a şti cum să-l asiste, să-l îndrume şi să-l ghideze.

Câteva observaţii preţioase  asupra cărora Maria Montessori ne invită să reflectăm şi să le practicăm în relaţie cu copiii.

  • Copiii învaţă totul din mediul înconjurator
  • Oferă-i libertate de a alege
  • Respectă copilul în toate manifestările lui
  • Învaţă-l prin prezentarea activităţii, nu prin corectare.
  • Un copil care este criticat frecvent învaţă să-i judece pe alţii
  • Când un copil se simte acceptat, învaţă să aibă încredere în el
  • Implineşte-i nevoile şi, în acelaşi timp, ajută-l să vadă care sunt şi nevoile celorlalţi.
  • Ai răbdare. Dacă un copil are nevoie de mai mult timp pentru a învăţa ceva, acordă-i-l
  • Respectă-ţi copilul atunci când a greşit şi îşi poate repara greşeala. Opreşte-l atunci când acţiunile pe care vrea să le facă sunt potenţial periculoase
  • Dă-i şansa să câştige tot mai multă independenţă
  • Nu-ţi vorbi de rău copilul, indiferent dacă acesta este sau nu de faţă
  • Concentrează-te mai degrabă pe ceea ce vrei să educi bun în el, nu pe răul pe care vrei să-l eviţi
  • Întotdeauna fii pregătit să răspunzi când te solicită copilul, căci atunci are nevoie de ajutor
  • Când nu are nevoie de ajutor, nu interveni
  • Nu întrerupe un copil când este concentrat asupra unei activităţi: se odihneste, lucrează sau doar îi observă pe alţii
  • Întotdeauna vorbeşte şi comportă-te cu copilul având cele mai bune maniere şi oferă-i tot ce ai mai bun în tine
  • Ajută-ţi copilul să-ţi depaşească imperfecţiunile. Fă acest lucru cu grijă, reţinere şi în linişte, cu înţelegere şi dragoste
  • Ajută-l pe copil când caută o activitate ţi fii neobservat atunci când şi-a găsit-o deja.
  • Un aspect foarte important este mediul în care locuieşte copilul şi în care nu trebuie să se regăsească obiecte inutile

În această vară sus în Podişul Luncanilor în cadrul Taberei Briza vom crea din nou acel spaţiu trăit dincolo de timp în care vom simţi Bucuria de a fi Împreună părinţi şi copii. Vom  călăuzi copii într-o explorare jucăuşă a acelor tărâmuri. Îşi vor crea lumea la care ei visează simţind în cel mai autentic mod posibil Conexiunea, Libertatea, Exprimarea, Creativitatea şi Bucuria cu ei înşişi şi realitatea pe care şi-o crează. O nouă vară, o nouă vacanţă care are darul de a ne bucura şi transforma pe noi înşine şi lumea în care trăim!

Maria




"Practica Prezenței este baza oricărei experiențe de expansiune a Conștienței și punctul de plecare al oricărei experiențe spirituale. Revelația nu este a pleca, ci a rămâne, în deschidere și percepție a tuturor dimensiunilor Realității."

HEFT

Programe și meditații online

Noutățile Călătoria Inimii
direct pe mail

Articole, workshopuri,
cărți și evenimente

Arhiva Newsletter

Tag cloud

Cărți relevante

AYAHUASCA AYAHUASCA

Ayahuasca, planta sacră a spiritului, mama tuturor plantelor rituale de pe continentul sud-american, este o poartă către straturile cele mai profunde ale propriei noastre conştiinţe. Întâlnirea ...

Despre moarte şi a muri Despre moarte şi a muri

Moartea, iată ultimul mare subiect tabu al timpurilor noastre. Se poate vorbi deschis despre orice trăire, dar nu şi despre moarte. Este un subiect tratat cu reticenţă conveţională, despre care se vorbeşte ...

CEZARIANA CEZARIANA

În secolul ştiinţei şi al tehnologiei, femeile au fost învăţate să abordeze sarcina şi naşterea ca pe nişte chestiuni pur medicale, ca un soi de boală ce trebuie tratată la medic – ...

Fluturele Negru Fluturele Negru

Prin această carte, doctorul Richard Moss ne lansează, pentru fiecare dintre noi, o invitație către SCHIMBARE, consacrându-ne viața Vitalității Radicale prin Întregirea Ființei care suntem.Transformarea ...

Setea de întregire Setea de întregire

Neliniştea pe care o simţim este acel imbold înnăscut, lăuntric care ne împinge în direcţia posibilităţilor noastre spirituale. Setea de întregire este tendinţa dinamică datorită ...

Workshopuri relevante

Respirația Inimii Respirația Inimii
Respiraţia Inimii s-a născut din experienţele noastre de conştiinţă extinsă, în Călătoria Inimii. Este emanația experienței noastre, Horia & Elena Francisc - Țurcanu, contribuția ...

Programul educațional Briza Programul educațional Briza
  Este o abordare integrală a ceea ce numim educație, care are în vedere nu numai acumularea de informație și dezvoltarea structurilor mentale, ci Ființa umană în integrum. Vizează conștientizarea, ...

Meditație activă și Shaking Meditație activă și Shaking
Respirația Conștientă și Practica Stării de Prezență sunt fundamentul tuturor abordărilor Călătoriei Inimii și a ceea ce noi, în Călătoria Inimii, numim Calea Maestrului Interior. Reprezintă ...

Dansul Inimii

Practica Stării de Prezență Practica Stării de Prezență
Practica Stării de Prezență este menită să te conducă dincolo de agitația minții. Darul ei este de a-ți reaminti ce ești mult mai mult decât identitatea cu care te-ai obișnuit, decât ...

x