Călăuza rubrica Copiii au nevoie de experiență

Publicat la 14.11.2017 Comentarii

Maria Lupu

Orice adult știe astăzi că învățăm mult mai mult - despre noi, despre lume, despre capacitatea de a ne adapta la un mediu, de a acționa și a crea - din propriile experiențe , și nu din informații acumulate la nivel cognitiv. Deși știm valoarea inestimabilă a cunoașterii prin experiență directă, continuăm să ne prefacem și să credem că a acumula informații este mai important decât a învăța și experimenta în mod direct viața.

Experiența directă naște curiozitate, dezvoltă imaginația și creativitatea, crește încrederea și stima de sine și îți aduce multă bucurie. Învățarea automată și „ingerarea” a tot felul de informații doar pentru că trebuie să știi, slăbește voința, crează tensiune, conflicte interioare și multă frustrare.

Totul în lumea de astăzi se schimbă. În cazul în care încă nu percepi la nivel personal această transformare prin care trece fără nici un dubiu în acest moment întreaga umanitate, ne este demonstrată de oamenii de știință. Rezultatele cercetărilor în special cele din domenii precum: fizica cuantică, medicina, biologia, psihologia, arii importante ce stau la baza funcționării vieții noastre pe pământ sunt de necontestat. În cele mai simple interpretări fizica cuantică ne-a demonstrat că totul în acest univers este energie iar corpurile noastre nu sunt altceva decât energie condensată. Medicina de astăzi demonstrează că starea noastră de sănătate este în strânsă legătură cu lumea emoțională și că vindecarea pleacă de la atenția și grija pentru ce fel de emoții trăim, cum le creem și cum le gestionăm. Biologia ne demonstrează că suntem într-o permantă conexiune cu pământul, plantele și animalele. Pământul și plantele sunt asemenea ființelor vii au înteligență și capacitatea de a comunica cu oamenii. Psihologia și în special ramura transpersonală a ajuns la un alt nivel de înțelegere și a deschis o nouă viziunea asupra funcționării unei ființe umane „Nu suntem ființe umane care trăiesc o experiență spirituală. Suntem ființe spiriuale care trăiesc o experiență omenească.”

Avem la dispoziție atâtea lucruri noi care ne permit să schimbăm radical perspectiva asupra propriei noastre experiențe în această lume. Putem oricând să începem a integra în viața noastră tot ceea ce acum știm despre noi și universul în care trăim. Viața noastră ar fi mult mai ușoară, mai simplă și mai frumoasă. Relațiile de orice fel ar avea altă profunzime. Dorința de cunoaștere și autocunoaștere ar înflăcara viața noastră de zi cu zi. Ne-am bucura mai mult, am suferi mai puțin, am avea mai mult respect pentru natură, și am privi cu tot mai multă recunoștință tot ceea ce avem. Am critica și judeca mai puțin, am lăsa așteptările ca ceilalți să fie așa cum vrem noi, am recunoaște unicitatea fiecărui individ și faptul că ceilalți sunt parte din noi înșine. Am privi cerul stelele cu ochi limpezi și ne-am bucura de simplitatea, frumusețea și vastitatea universului.

și acum vine întrebarea:

Cât din tot ceea ce știm și cunoaștem astăzi despre noi ca „specie umană” despre univers și realitatea în care trăim este integrat în programele de educație școlară? Cum transmitem copiilor noștrii toate aceste fabuloase descoperiri care îi privesc în egală măsură și care le sunt de un real folos în a-și crea o viață mai bună și a contribui apoi la rândul lor în a construi o altfel de lume?

Dacă am sintetiza multitudinea de materii studiate astăzi mult, mult prea mult și uneori inutil în școli doar la una singură de bază, care să cuprindă în ea lucrurile esențiale despre noi și ceea ce ne înconjoară poate ar fi de exemplu Eu și Universul în care trăiesc.

O materie care să stârnească curiozitatea, să dezvolte creativitatea, comunicarea, empatia, să aducă plăcere și bucurie în viața lor. Informațiile de bază într-o altfel de educație să fie legate de relația cu corpul lor cu emoțiile cu trăirile interioare, despre relațiile interumane, relațiile cu natura și tot ceea ce ne înconjoară. Timpul petrecut la școală să le ofere posibilitatea să se cunoască pe ei înșiși să descopere cum să viseze și cum să-și îndeplinească visele. Un loc în care respectul și integritatatea să fie valori împărtășite reciproc între dascăli și elevi.

Însă contrar oricărei gândiri logcie, școala de astăzi continuă să producă copiilor multă suferință, frustrare, dezamăgire și lipsă de interes pentru cunoaștere. Baza educației constă în a oferi și cere copiilor cât mai multe informatii. Dacă le sunt utile sau nu, pot recunoaște dascălii înșiși. De multe ori ei singuri se plâng că nu fac față ca timp pentru a preda toată materia din manual, întrucât pe lângă manualele clasice cu informații depășite și goale de conținut mai sunt și alte cerințe. Mult cât mai mult. E sau nu e de folos? Nu contează!

Despre unicitatea copiilor nici vorbă. Uneori aud profesorii spunând că fiecare copil e unic în felul său, însă când vine vorba despre evaluare și notare se schimbă lucrurile, aici toti trebuie să știe la fel de mult la fel de bine și exact ca în carte, eventual cuvât cu cuvânt.

Fiecare copil e unic, are modul său personal de memorare, redare, exprimare și procesare a oricăror informații.

Îmi vine în minte acum un exemplu simplu a modului în care sunt evaluați adeseori copii .

De exemplu pentru a rezolva un exercițiu de matematică astăzi se predau mai multe tipuri de metode care te ajută să obții același rezultat. Unele sunt mai complicate prin urmare mai greu de înțeles de către toți copiii. Utilizarea mai multor metode diferite de calcul dezvoltă funcția gândirii și ca psiholog recunosc că într-adevăr așa este. Însă atunci când un copil nu reușește să înțeleagă metode mai complicate dar obține rezultatul corect folosind metoda de calcul simplă nu e bine. Nota va fi pusă pentru ce nu a înțeles, nu pentru ce deja știe. Caietul îi va fi înroșit de corecturi și comentariile învățătorului. Poate ai impresia că acel copil își va învăța lecția văzând corecturile în roșu, dar dimpotrivă, acest fel așa zis de corectare lasă urme adânci în sfera emoțională a copilului. Fiecare punct sau virgulă cu roșu va crea copilului sentimentul de rușine, frică de consecințe, vinovăție și neputință. Se va simți incapabil și diferit în sens negativ față de ceilalți copii.

Pune-te puțin în pielea unui copil care trăiește o astfel de experiență fie că ești părinte sau nu. Sau poate ai trăit-o deja în anii tăi de școală. Vei putea simți frustrarea și nedreptatea pe care o trăiește în această situație. Îți poți imagina în ce măsură îi este afectată stima de sine și încredrea în el însuși?

Câtă vreme în educația de astăzi va continua să primeze cantitatea informațiilor în locul calității și construirii de relații interumane vom avea din ce în ce mai mulți copii care au nevoie de consiliere psihologică și suport emoțional și odată cu ei și părinții acestora.

Un părinte a cărui copil este în dificultate cu ceea ce se petrece la școală dar ține cu orice preț să obțină rezultate deosebite îl va stresa și mai mult investind în el ore și ore de pregătire particulară. Într-un alt caz părintele va fi mereu într-o relație conflictuală cu propriul copil întrucât acesta nu învață suficient de mult și bine sau poate îi va fi indiferentă situația lui școalară. Îndiferent de atitudinea părintelui viața lor cu siguranță este lipsită de bucurie. Educația nicidecum nu și-a atins scopul ci dimpotrivă închide copiii și părinții într-o realitate sumbră și o viziune tristă despre educație, viață și frumusețea ei.

Este o contradicție între ceea ce vrem de fapt și cum acționăm pentru a obține ceea ce dorim. Educația este un proces care ar trebui să mă ajute să mă deschid în fața vieții, să-mi arate minunățiile acestei lumi și să mă învețe cum să mă bucur de ele, nicidecum să mă pună în competiție, să mă eticheteze separarându-mă de mine și de ceilalți.

Copiii au nevoie să experimenteze viața în mod direct prin multă joacă, au nevoie de libertate, de mișcare în aer liber de a respira aer curat și de a se conecta cu natura. Au nevoie de validare, aprobare, acceptare și de respect. Au nevoie să-și consume energia într-un mod sănătos și constructiv pentru ei.

Timpul petrecut ore în șir nemișcat în aceiași bancă crează tensiune în corpul copilului și îl predispune la stări de agitație sau la polul opus la închidere și lipsă de voință, blocându-i creativitatea și spontanitatea.

Copii nu sunt obiecte de care trebuie să ne îngrijim și să le modelăm după gustul și dorințele noastre. Sunt Fiinte divine aflate în propria lor experiență umană iar misiunea adultului este de a-i observa darurile înnăscute, de al conține și ghida spre a se descoperi pe sine și a-și trăi propria experiență. Experiența lor nu a noastră. Pentru a trăi o viața plină de bucurie de relații armonioase alături de părinții lor, de prieteni, de  școală, etc, copii au nevoie de experiențe, nu de informații cu carul!

Pentru orice părinte, dascăl, adult împlicat în munca cu copii, la editura Cărțile Maestrului Interior - Elena Francisc găsiți două cărți valoroase care sunt de un real suport și ajutor în a crește și educa copii sănătoși emoțional și deștepți. Stima de Sine și Bebeluși deștepți. Poți alege acum în prag de sărbători să-ți dăruiești ție însuți/însăți dar și celor dragi acest valoros pachet cu cărți.




"Maestrul este acela care alege experiența încarnării, păstrează în adâncuri amintirea inefabilului, pentru ca în cele din urmă, după o lungă căutare, să se retrăiască pe Sine. De data aceasta în Corp. Maestrul Interior este starea de conștiință a Umanității iluminate."

HEFT

Programe și meditații online

Noutățile Călătoria Inimii
direct pe mail

Articole, workshopuri,
cărți și evenimente

Arhiva Newsletter

Tag cloud

Cărți relevante

Suflet Nemărginit Suflet Nemărginit

Dincolo de judecata de sine se află bucuria, pacea interioară și libertatea marilor decizii întemeiate pe Claritate și pe Adevăr. Este o carte practică, simplă, directă, plină de concretețe, care ...

Iubiri perfecte, relaţii imperfecte Iubiri perfecte, relaţii imperfecte

Totul în viaţa noastră este relaţie, iar calitatea relaţiilor pe care le avem dă în cele din urmă culoarea întregii noastre vieţi. Măsura în care relaţiile noastre sunt pline de ...

ANTICANCER ANTICANCER

Cu toţii putem folosi cât mai bine posibil această revoluţie a cunoştinţelor care s-au dobândit în materie de cancer, atât pentru a ne proteja de factorii externi, cât şi pentru ...

Dragoste şi trezire Dragoste şi trezire

Transformarea profundă de conştiinţă prin care trece omenirea ajunge la punctul său cel mai dureros. Crize de toate felurile izbucnesc la nivel planetar, dar toate sunt expresia crizei interioare de transformare ...

Anam Cara Anam Cara

Cuvintele sunt oglinzile fidele ce ne păstrează gândurile. Priveşti în aceste cuvinte-oglindă şi zăreşti frânturi de înţeles, apartenenţă şi refugiu. În spatele suprafeţei ...

Workshopuri relevante

Programul educațional Briza Programul educațional Briza
  Este o abordare integrală a ceea ce numim educație, care are în vedere nu numai acumularea de informație și dezvoltarea structurilor mentale, ci Ființa umană în integrum. Vizează conștientizarea, ...

Articole pe aceeași temă

Instrucțiuni de folosire (XII) Instrucțiuni de folosire (XII)
Soare, Lună sau Ascendent în semnul Taurului

„Copiii voștri nu sunt ai voștri/Ei sunt fiii si fiicele dorinței Vieții de a fi”. (Kahlil Gibran) Să facem cunoștință cu ei! Să ne înțelegem copiii ca o individualitate în Centrul ...

Afară Afară

Densitate… Materie…Corpul mai mult decât carne și sânge. Aparenții atomi în mișcare mai vii decât oricând. Realitatea ne vorbește.Afară frig. Afară ceață. ...

Fără competiţie, fără comparaţie Fără competiţie, fără comparaţie

Trăim într-o lume în care recunoaşterea a ceea ce crezi că eşti  sau vrei să devii are la bază un sistem complex şi infinit de comparaţii. Dacă nu te compari cu cineva sau cu ceva nu ai ...

Instrucțiuni de folosire (II) Instrucțiuni de folosire (II)
Soare, Lună sau Ascendent în Rac: „ Dragul meu, grăbește-te, ai întârziat la propria ta naștere!”

Semnul Racului este cunoscut în astrologie și ca „locul de intrare a sufletelor în realitate”. Părăsind integralitatea marelui pântec universal, micii temerari vor păstra pe parcursul ...

Educaţia în slujba vieţii Educaţia în slujba vieţii

Aş vrea să educ generaţia actuală şi pe cele care vor urma pentru a fi capabile să creeze noi organizaţii, al căror obiectiv să fie întîmpinarea nevoilor umane, crearea unei vieţi mai bune ...

Viitorul educației... Acum Viitorul educației... Acum

Am vorbit de mai multe ori, inclusiv la Tabăra Briza, despre sistemul de învățământ românesc. Copiii reclamă abordările abrupte, învechite ale dascălilor. Orarul zilnic încărcat, ...

Puterea Cuvântului Puterea Cuvântului

CUVÂNTUL, mă înalță pe cele mai înalte culmi și mă însoțește spre cele mai mărețe vise, sau dimpotrivă mă coboară în infernul durerii și îmi înăbușă din ...

Altfel Altfel

“Altfel”, un cuvânt atât de simplu, ca atâtea altele, și totuși ascundea în el, de-atâta timp, atât de multă energie creatoare. Abia acum energia acestui cuvânt ...

Instrucțiuni de folosire (III) Instrucțiuni de folosire (III)
Soare, Lună sau Ascendent în semnul Leului

Semnul Leului este domiciliul Soarelui. Este un semn regal care reflectă, mai mult poate ca orice altă configurație astrală, felul în care copiii noștri se manifestă, creează și își exprimă ...

Față în față cu tine Față în față cu tine

Înainte de orice te invit să te privești pentru câteva minute în oglindă, observă  chipul din oglindă. Uită-te în proprii tăi ochi și fă-o altfel decât o faci de obicei. ...

x