Călăuza rubrica De ce se plictisesc copiii

Publicat la 16.04.2018 Comentarii

Maria Lupu

Copiii de astăzi sunt înconjuraţi de mormane imense de jocuri şi jucării şi au acces la o tehnologie super dezvoltată care le permite  să-şi umple tot timpul lor liber. Dacă le ceri o pauză de la internet de exemplu îi auzi spunând: “mă plictisesc, aş vrea să fac ceva interesant şi nu ştiu ce, asta nu-mi place. E plictisitor”.  În lumea lor totul trebuie să fie în mişcare, în caz că li se solicită depunerea unui efort fizic sau mental apare plictiseala. În astfel de momente copilul pretinde că cineva trebuie să intervină pentru a-l scoate din această stare. Nu ştie ce să facă, depinde de ceva exterior.

Copii de astăzi sunt suprastimulati și atrași către lucruri și realități generate din exterior. Ca urmare a informațiilor ce ajung la ei prin foarte multe canale, în cantități enorme, nefiltrate și nedirijate într-un mod în care dezvoltarea lor cognitivă să se realizeze treptat, conform vârstei biologice, se generează o stare de disconfort psihic cu impact asupra comportamentului. Suprastimularea  poate da naştere unor  condiţionări şi forme de atașament care îi împiedică să se maturizeze.

Din punct de vedere psihologic, starea de plictiseala apare cel mai adesea în lipsa unei motivaţii interioare, a acelor stimuli interni care conduc către a stârni curiozitatea, imaginația şi creativitatea. Când primesc totul de-a gata nu au niciun motiv să exploreze, să experimenteze, să inventeze/creeze ceva singuri. Sunt atrași de o lume artificială, gândită de altcineva, separată de bogăția lumii lui interioare, singura lume care naște adevărata bucurie.

Când copilul spune că se plictiseşte părinţii devin preocupaţi şi caută să faca ceva pentru a evita astfel de situaţii. Caută imediat soluții. Poate o jucărie nouă, un alt joc pe calculator, un alt program de desene animate, un alt film, o carte de citit... orice doar să-l ştie ocupat căci altfel pare că își pierde timpul. Recomandările sunt întotdeauna legate de a acumula şi a şti cât mai mult. În ultimă instanţă pare a fi periculos să nu faci în permanenţă ceva. Acel spaţiu/timp în care ai putea să nu faci nimic, crează mai degrabă tensiune decât relaxare.

Copiii se plictisesc şi pentru că sunt îngrădiţi de prea multe reguli şi sunt implicati în activitati structurate şi ghidate prea des de către un adult. Se plictisesc pentru că sunt suprastimulati neuro-cognitiv de folosirea excesivă a tehnologiei audio-video si creierul lor s-a obisnuit cu o anumita cantitate si intensitate de stimuli.

Lumea lor lăuntrică, conexiunea cu emoţiile, cu dorinţa autentică de cunoaştere şi autocunoaştere, cu pofta de a experimenta ceva nou din curiozitate, cu capacitatea de a inventa, sunt cât se poate de plate şi închise.

Vrem o altfel de lume şi visăm la relaţii armonioase între noi. E un lucru minunat. Însă felul în care ne comportăm şi ne educăm copiii nu prevede nicidecum un astfel de viitor. O altfel de lume se construieşte din libertatea şi încrederea pe care o dăruim acestor generaţii, din felul în care suntem capabili să-i însoţim în loc să le spunem ce, cum şi cât de mult să facă.

Ce lume pot crea copiii de astăzi câtă vreme le furăm momentele de creativitate? Acele momente când realitatea curge încet și ei pot contempla cu alți ochi lumea. Acele momente care conduc către redescoperirea de sine.

Uităm că viața noastră este despre a FI și nu despre a avea sau a face. A Fi înseamnă a Simți. Câte din activităţile copiilor de astăzi îi stimuează şi îi conduc spre a simţi? Din nefericire a gândi rămâne mult, mult prea valoros în totate acţiunile noastre.

Lasă copilul din când în când  să se plictisească. Încet, încet va descoperi singur ceea ce îi aduce bucurie. Asta e menirea lui. Își va  descoperi propriile daruri şi calități, le va folosi pentru a-şi crea propria realitate şi cu ele îşi va umple timpul.

Copii au nevoie de spațiu pentru a-și inventa propriile jocuri, au nevoie de timp petrecut în aer liber, acolo unde pot relaționa fizic cu ceilalți copii. Au nevoie de joacă fizică, au nevoie de a se ține de mâini, de a se îmbrățișa între ei. Au nevoie să vorbească tare, să strige, să alerge, să-şi vorbească în contradictoriu, să se împingă, să-și creeze propriile competiții.

Când eram copil câteva jocuri simple precum şotronul, nouă pietre, de-a v-aţi ascunsea... în compania celorlalţi copii mă umpleau de bucurie şi nu mă plictiseam niciodată oricât de mult le-am fi jucat. Scopul era să mă bucur. Si fiecare generaţie de copii a avut propriile jocuri care nu lăsau loc de plictiseală.

În Tabăra de vară Briza practicăm zilnic un exerciu extrem de simplu care îi învaţă pe copii să transforme momentele de plictiseală în momente extrem de valoroase dându-le o altă însemnătate. Exerciţiul se numeşte “acum nu fac nimic”. Pentru câteva minute ne aşezăm într-un loc liniştit pe iarbă, păstrând o oarecare distanţă între noi. Nu vorbim şi nici nu ne privim. Poţi fi aşezat sau întins pe iarbă cu ochii deschişi. Tot ceea ce ai de făcut este să stai pur şi simplu. Ai ocazia să contempli cerul, să asculţi sunetele din natură, să observi, să simţi şi să priveşti ce se află în jurul tău.

Învăţăm copii să pună STOP agitaţiei mentale şi să se reconecteze la ei înşişi şi la realitatea în care trăiesc. E momentul de Prezenţă, de odihnă a minţii şi a trupului; este conexiunea cu dimensiunea liniştii şi a tăcerii în care fiecare copil redescopără cum este să asculte, să observe, să respire, să admire, să viseze, să se minuneze sau pur și simplu să Fie.

Gândirea se linişteşte şi face loc unei dimensiuni mult mai fine şi mai subtile, cea a percepţiei. Ne reconectăm la spaţii interioare şi exterioare care trezesc în noi armonia, bucuria şi sentimentul de Acasă.

Vara se apropie, copii şi părinţi ne dăm din nou întâlnire acolo sus în Podişul Luncanilor într-o nouă aventură de explorare şi transformare. Pentru câteva zile lăsăm în urmă toată agitația în care trăim zi de zi și ne reconectăm la frumusețea planetei, a Mamei Pământ și la frumusețea noastră interioară. Împreună creăm o experienţă magică.




"A deveni conștient de natura Creației pleacă de la a deveni conștient de natura propriei creații. A arunca responsabilitatea disconfortului vieții asupra Divinității este o naivitate obtuză de care numai ego este capabil. Calea Maestrului Interior începe prin asumare."

HEFT

Programe și meditații online

Noutățile Călătoria Inimii
direct pe mail

Articole, workshopuri,
cărți și evenimente

Arhiva Newsletter

Tag cloud

Cărți relevante

FEMINITUDINE FEMINITUDINE

O carte-instrument, destinată plonjării în adâncurile Ființei feminine, în profunzimea din care se naște realitatea. O carte practică și jucăușă, o carte de divinație și explorare, o ...

Mate Lemon Mate Lemon

Mate Lemon - Ceaiul Pur îți conferă o stare de bine, atât pentru corp, cât și pentru minte și spirit. Această infuzie de Yerba Maté din America de Sud, Myrtle australian și ceai ...

VINDECĂ VINDECĂ

Cartea de faţă este o strălucită colecţie a înţelegerilor pe care propria experienţă le-a revelat doctorului Servan-Schreiber, reunind perspective şi informaţii de o importanţă vitală pentru bunăstarea ...

Bebeluși Deștepți Bebeluși Deștepți

Felul cum sunt trataţi copiii în primii lor ani de existenţă are o influenţă decisivă şi de durată. Fiecare transformare personală prin Conștiență schimbă Conștiența întregii lumi. ...

Călătoria ultimă Călătoria ultimă

Nu există moarte, căci viaţa este un atribut a tot ceea ce există în Univers, nu există un sfârşit al Fiinţei, pentru că Fiinţa este eternă iar moartea nu este decât o Transformare ...

Workshopuri relevante

Practica Prezenței Practica Prezenței
Practica Prezenței Experiența Prezenței este fundamentul întregii Școli a Maestrului Interior și baza întregului lucru cu stările extinse ale Conștiinței în scopuri de cunoaștere, vindecare ...

Programul educațional Briza Programul educațional Briza
  Este o abordare integrală a ceea ce numim educație, care are în vedere nu numai acumularea de informație și dezvoltarea structurilor mentale, ci Ființa umană în integrum. Vizează conștientizarea, ...

Maestrul Interior. Arta Respirației Conștiente Maestrul Interior. Arta Respirației Conștiente
Lucrul cu stările extinse ale Conștiinței este pentru viața de fiecare zi. A fi conștient este a percepe mai profund și mai rafinat realitatea vieții. Un nou grad de Conștiență permite o noi moduri de ...

Dansul Inimii

ShamaniA ShamaniA
Cum ar fi, dacă tot vorbim de Noul Pământ, să începem a crede, precum popoarele indigene, că oamenii aparțin pământului și nu invers. Acesta ar fi primul și, cu siguranță, cel mai important ...

Articole pe aceeași temă

Relația părinte - copil: Furia Relația părinte - copil: Furia

Copiii din ziua de azi sunt expuși la toate formele de agresivitate: verbală, fizică, emoțională, pe diferite cai: familie, școală, mediu virtual și social în general. Statistici alarmante privind ...

Instrucțiuni de folosire (XII) Instrucțiuni de folosire (XII)
Soare, Lună sau Ascendent în semnul Taurului

„Copiii voștri nu sunt ai voștri/Ei sunt fiii si fiicele dorinței Vieții de a fi”. (Kahlil Gibran) Să facem cunoștință cu ei! Să ne înțelegem copiii ca o individualitate în Centrul ...

Educaţia în slujba vieţii Educaţia în slujba vieţii

Aş vrea să educ generaţia actuală şi pe cele care vor urma pentru a fi capabile să creeze noi organizaţii, al căror obiectiv să fie întîmpinarea nevoilor umane, crearea unei vieţi mai bune ...

Puterea Cuvântului Puterea Cuvântului

CUVÂNTUL, mă înalță pe cele mai înalte culmi și mă însoțește spre cele mai mărețe vise, sau dimpotrivă mă coboară în infernul durerii și îmi înăbușă din ...

Marile succese uitate Marile succese uitate

Toamna declanșează un ceva nedefinibil înlăuntrul meu. Ca o muzică pe care o am încriptată în carne, oase și sânge, dar pe care mi-o pot reaminti doar la prima și cea mai fină suflare ...

Fără competiţie, fără comparaţie Fără competiţie, fără comparaţie

Trăim într-o lume în care recunoaşterea a ceea ce crezi că eşti  sau vrei să devii are la bază un sistem complex şi infinit de comparaţii. Dacă nu te compari cu cineva sau cu ceva nu ai ...

Responsabilitate și Încredere pentru noi și pentru copiii noștri Responsabilitate și Încredere pentru noi și pentru copiii noștri

Cât de Responsabili suntem noi ca indivizi, ca societate? Prea puțin și prea puțini suntem cei care-și asumă cu adevărat responsabilitatea pentru tot ceea ce este în viața noastră; mai ales în ...

Decalogul stimei de sine Decalogul stimei de sine

Stima de sine este un aspect fundamental în dezvoltarea copiilor. Părinții noștri nu au avut acces la această informație, doar instinctul lor a fost cel care i-a călăuzit să ne clădească o stimă ...

Iubire necondiţionată pentru copilul tău Iubire necondiţionată pentru copilul tău

Când vine vorba despre iubirea faţă de copii, majoritatea părinţilor vor jura că îşi iubesc copiii cu o  iubire necondiţionată. Nu au nici cea mai mică îndoială asupra acestui sentiment ...

Copilul și tehnologia Copilul și tehnologia
Înstrăinarea și aducerea acasă

Oceanul vast de informație digitală, care curge necontenit din toate direcțiile, este în permanență o provocare imensă pentru atenția copilului. De la o vârstă fragedă. Ecranul telefonului, ...

x