Călăuza rubrica Convingeri și limite

Publicat la 28.01.2019 Comentarii

Maria Lupu

Cele mai importante repere pentru un copil abia sosit în această viață, sunt persoanele adulte din preajma sa. Primele impresii, primele imagini despre această nouă realitate, sunt creionate în mintea și percepția micuțului prin intermediul mișcării umbrelor, culorilor, sunetelor, mirosurilor, senzațiilor și a simțurilor. El percepe spațiul în care a venit și conexiunea cu lucrurile și ființele vii cu ajutorul simțurilor. Nu gândește încă ceva anume despre lume. Gândirea așa cum o cunoaștem noi se va forma treptat și va fi influențată de modul de gândire al celui care se îngrijește de copil. Pe măsură ce crește, acesta își va dezvolta propriul sistem de reprezentări mentale ce îl va ajuta să se evalueze pe sine și pe ceilalți, plecând însă de la direcția trasată deja de către un adult.

Felul în care gândești despre tine, despre lume și  realitatea în care trăiești, va fi amprenta majoră pe care o vei lăsa ca moștenire propriului tău copil. Cadru de referință pentru această dimensiune indispensabilă experienței personale, este fără îndoială mediul familial, relațional și, mai târziu, cel educațional. Ingredientele și micile detalii cu privire la formarea deprinderilor de a evalua și filtra realitatea sunt o cheie importantă în acest proces.

Tu ce ai moștenit de la părinții tăi? Cu ce fel de convingeri și tipare de gândire ai pornit în viața ta? Care au fost mesajele cu privire la lume, la viitorul tău? În ce fel ai  interpretat tu  comportamentul , limbajul, atitudinile și gesturile lor? 

Poate ai pornit din start cu mesaje de genul: «Viața este grea, e o luptă permanentă, oamenii pot fi periculoși, sunt mai degrabă egoiști sau își urmăresc propriul interes», «Să nu ai încredere în oricine», «E greu să obții ceea ce îți dorești», «Alții sunt mai buni, mai deștepți decât tine», «Mai bine să te simți în siguranță, decât să îți asumi riscuri, » «Să faci așa cum te-au învățat părinții», etc.

O privire clară și sinceră asupra propriilor tipare de gândire și, mai ales, asupra a ceea ce tu însăți/însuți ai moștenit la rândul tău, îți va fi de un real folos în rolul de părinte sau de educator. A crede că înveți copilul să facă invers decât așa cum ai făcut tu, este fix același lucru.

Atunci când alegi să lucrezi cu tine și vrei să demontezi vechile tipare și credințe care ți-au influențat alegerile,  unele lucruri le poți identifica foarte ușor. E nevoie să devii un fin observator al impulsurilor ce stau în spatele acțiunilor tale și să surprinzi nuanțele în care îți îmbraci atitudinile și gesturile. Observă ce anume te determină să faci un anumit lucru, care sunt granițele și limitele tale personale, și vei înțelege ce fel de convingeri îți guvernează viața.

Convingerile sunt un fel de șabloane, de căi bătătorite ce stau pe linia de fundal a comportamentelor noastre. Ele se formează ca urmare a repetării unor gânduri, imagini, idei și reprezentări despre tine, despre viață, despre lume, atât de mult, încât devin credințe reale iar, în final, acestea influențează  comportamentul.

Formarea unor deprinderi noi schimbă energia în corp.  Printr-o practică constantă, mi-am format deprinderea de a fi atentă la primele gânduri care îmi apar în minte imediat ce m-am trezit. De nenumărate ori am avut surpriza să conștientizez cât de rapid pot aluneca în tipare repetitive de gândire. Un fel de canal de energie care mă absoarbe  către ceva foarte cunoscut. O gândire în zigzag, despre vreme, despre cafeaua de dimineață, despre cum mă îmbrac,  despre job, trafic, oamenii cu care trebuie să mă întâlnesc, etc. curge ca într-un carusel, fără oprire. E suficient un moment de prezență și conștiență, de respirație și conexiune la corp și pot opri labirintul mental.  Pot schimba o convingere veche cum că e imposibil să-mi liniștesc mintea. Simt potențialul unui nou comportament. Pas cu pas, reînvăț să gândesc ceea ce vreau să gândesc.

Tu ce fel de energie picuri în primele gânduri, în primii tăi pași la început de zi? Cu ce fel de convingeri îți creezi realitatea cotidiană?

La rândul lor, copiii de vârstă școlară au deja în bagajul lor informațional și emoțional o serie de convingeri însușite în mediul familial: «dacă nu-mi spun rugăciunile voi fi pedepsit », «dacă merg afară dezbrăcat răcesc», «dacă nu mănânc tot se supără mama», «dacă iau note mici nu voi reuși în viață», «dacă sunt obraznic mama/tata nu mă mai iubesc», «părerea mea nu interesează pe nimeni » etc

Ceea ce oglindesc părinții sunt repere standard cu ajutorul cărora copii se construiesc pe ei înșiși. Astfel de convingeri și multe altele, stau la baza formării  personalității unui copil. Lumea lui va fi filtrată prin aceste limitări conceptuale și imaginare. Ca și tine, își va forma reprezentări despre sine și lume plecând de la ceea ce i-ai dăruit: opinii, păreri, idei și gânduri.

„Convingerile noastre în legătură cu ceea ce suntem și ceea ce putem fi determină cu precizie ceea ce vom fi. Dacă credem în magie, vom trăi o viață magică. Dacă credem că viața noastră este delimitată de niște granițe înguste, dintr-o dată acele granițe vor deveni reale. Ceea ce credem noi că este adevărat, ceea ce credem noi că este posibil devine adevărat și posibil!” Anthony Robbins

Bogăția și frumusețea noastră ca ființe umane stă în crearea de relații deschise transparente, sănătoase, autentice. Avem nevoie să redescoperim un mod simplu și lejer de a sta împreună, de a ne vedea, simți și asculta dincolo de convingeri și limitări. Împreună, copii și adulți în relații calde și armonioase. Reconstruim o lume mai bună, mai umană, pe măsură ce ne schimbăm noi înșine.

În cadrul Atelierelor Briza, creăm un spațiu de experiență în care părinți și copii se pot apropia unii de alții lăsând să cadă zidurile create din convingeri și proiecții limitative; experiențe care pot schimba, înfrumuseța și îmbogăți relațiile între ei. Dincolo de permanenta evaluare și etichetare a realității, de proiecții și judecăți, de dez/iluzii și așteptări,   putem trăi momente de profundă și autentică conexiune. Oferindu-ne ceea ce în esență ne dorim și căutăm să trăim cu toții, Conexiune!




"Maestrul este acela care alege experiența încarnării, păstrează în adâncuri amintirea inefabilului, pentru ca în cele din urmă, după o lungă căutare, să se retrăiască pe Sine. De data aceasta în Corp. Maestrul Interior este starea de conștiință a Umanității iluminate."

HEFT

Programe și meditații online

Noutățile Călătoria Inimii
direct pe mail

Articole, workshopuri,
cărți și evenimente

Arhiva Newsletter

Tag cloud

Cărți relevante

Şcoala Zeilor Şcoala Zeilor

Această carte este o hartă şi un plan de evadare. Scopul său este de a vă arăta parcursul urmat de un om oarecare pentru a evada din povestea hipnotică a lumii, din interpretarea jalnică a existenţei, pentru ...

Dragoste şi trezire Dragoste şi trezire

Transformarea profundă de conştiinţă prin care trece omenirea ajunge la punctul său cel mai dureros. Crize de toate felurile izbucnesc la nivel planetar, dar toate sunt expresia crizei interioare de transformare ...

Anam Cara Anam Cara

Cuvintele sunt oglinzile fidele ce ne păstrează gândurile. Priveşti în aceste cuvinte-oglindă şi zăreşti frânturi de înţeles, apartenenţă şi refugiu. În spatele suprafeţei ...

Iubiri perfecte, relaţii imperfecte Iubiri perfecte, relaţii imperfecte

Totul în viaţa noastră este relaţie, iar calitatea relaţiilor pe care le avem dă în cele din urmă culoarea întregii noastre vieţi. Măsura în care relaţiile noastre sunt pline de ...

Saltul de conştiinţă Saltul de conştiinţă

Ce te împiedică pe tine, exploratorule al conștiinței, căutătorule al Adevărului, să devii Acela care ești la cele mai elevate niveluri ale Ființei tale? Te poți simți pe Tine, cel adevărat, ...

Workshopuri relevante

Programul educațional Briza Programul educațional Briza
  Este o abordare integrală a ceea ce numim educație, care are în vedere nu numai acumularea de informație și dezvoltarea structurilor mentale, ci Ființa umană în integrum. Vizează conștientizarea, ...

Articole pe aceeași temă

Iubire necondiţionată pentru copilul tău Iubire necondiţionată pentru copilul tău

Când vine vorba despre iubirea faţă de copii, majoritatea părinţilor vor jura că îşi iubesc copiii cu o  iubire necondiţionată. Nu au nici cea mai mică îndoială asupra acestui sentiment ...

Ce aleg eu? Ce aleg eu?
Ce alege copilul meu?

A început școala și odată cu ea avalanșa de cursuri pentru copii: cursuri de balet, de karate, de înot, de pian, de engleză, de... Părinții caută cele mai bune, cele mai potrivite cursuri pentru ...

Instrucțiuni de folosire (III) Instrucțiuni de folosire (III)
Soare, Lună sau Ascendent în semnul Leului

Semnul Leului este domiciliul Soarelui. Este un semn regal care reflectă, mai mult poate ca orice altă configurație astrală, felul în care copiii noștri se manifestă, creează și își exprimă ...

Marile succese uitate Marile succese uitate

Toamna declanșează un ceva nedefinibil înlăuntrul meu. Ca o muzică pe care o am încriptată în carne, oase și sânge, dar pe care mi-o pot reaminti doar la prima și cea mai fină suflare ...

Față în față cu tine Față în față cu tine

Înainte de orice te invit să te privești pentru câteva minute în oglindă, observă  chipul din oglindă. Uită-te în proprii tăi ochi și fă-o altfel decât o faci de obicei. ...

Relația părinte - copil: Furia Relația părinte - copil: Furia

Copiii din ziua de azi sunt expuși la toate formele de agresivitate: verbală, fizică, emoțională, pe diferite cai: familie, școală, mediu virtual și social în general. Statistici alarmante privind ...

Afară Afară

Densitate… Materie…Corpul mai mult decât carne și sânge. Aparenții atomi în mișcare mai vii decât oricând. Realitatea ne vorbește.Afară frig. Afară ceață. ...

Fără competiţie, fără comparaţie Fără competiţie, fără comparaţie

Trăim într-o lume în care recunoaşterea a ceea ce crezi că eşti  sau vrei să devii are la bază un sistem complex şi infinit de comparaţii. Dacă nu te compari cu cineva sau cu ceva nu ai ...

 Sindromul copilulului docil Sindromul copilulului docil

Deseori aud în lucrul în cabinet, pe stradă, în sistemele de învățământ, în interacțiunile cu diverși părinți remarce de genul: “e un copil cuminte, nu îmi ...

Copiii au nevoie de experiență Copiii au nevoie de experiență

Orice adult ştie astăzi că învăţăm mult mai mult - despre noi, despre lume, despre capacitatea de a ne adapta la un mediu, de a acţiona şi a crea - din propriile experienţe , şi nu din informaţii ...