Călăuza rubrica Alternative educaţionale

Publicat la 05.06.2017 Comentarii

“Am descoperit că educaţia nu este ceva ce este făcut de educator ci este un proces natural, care se dezvoltă spontan în fiinţa umana.” (Maria Montessori)

Sistemul tradiţional de educaţie are deja la îndemână metode alternative care să-l inspire pentru o schimbare radicală de care acum are mare nevoie. Este suficient ca cei care creează programele şcolare să-şi deschidă Inima şi mintea pentru a putea primi ideile celor care au aprofundat relaţia dintre fiinţa umană şi educaţie, dintr-o perspectivă mult mai largă asupra existenţei umane. Nu suntem doar minte şi corp, suntem Fiinţe Spirituale unice care am ales să trăim experienţa de a fi oameni. Prin urmare o adevărată educaţie trebuie să cuprindă în sfera ei toate dimensiunile prin care se experimentează Fiinţa: ne îngrijim şi educăm deopotrivă  trupul, mintea, sufletul/spiritul.

Maria Montessori a fost una dintre primele figuri feminine ale începutului de secol XX care după ani de muncă a descoperit şi a perfecţionat o nouă metoda de educaţie a copiilor. A ştiut să observe natura fiinţei umane și și-a dedicat viața construirii celui mai complet mediu care să susțină dezvoltarea copilului pe toate palierele de experienţă umană: fizic intelectual, emoţional şi spiritual de la cele mai fragede  vârste.                                                                                                                                                                           Munca sa de o viață se numește acum Metoda Montessori de Educație. Această metodă pune accentul pe dezvoltarea independenţei, autonomiei şi dezvoltarea naturală a copilului prin crearea unui mediu asemănător cu cel din familie, în care acesta să îşi poată exprima şi dezvolta darurile sale native, în ritm propriu, cu bucurie şi cu  o intervenţie redusă din partea adultului.

Viziunea generală a psihologiei Montessori, de la naștere până la viața adultă, este împărţită în 4 planuri de dezvoltare umană. Acest plan oferă o viziune holistică asupra creşterii şi dezvoltării individului uman iar intervenţia procesului educaţional este un “ajutor dat vieții”.

Practica educațională Montessori îi ajută pe copii să își dezvolte creativitatea și abilitățile sociale, să rezolve probleme, să  gestioneze  timpul, să fie ordonati, să se concentreze asupra activităţilor pe care le fac şi să ia cele mai bune decizii fără a fi stimulaţi de recompense sau speriaţi de pedepse. În modelul de educaţie Montessori, educatorul ştie să direcţioneze energiile copiilor, nu corecteaza niciodată, nu intervine în munca copiilor, ci este un bun observator pentru a şti cum să-l asiste, să-l îndrume şi să-l ghideze.

Câteva observaţii preţioase  asupra cărora Maria Montessori ne invită să reflectăm şi să le practicăm în relaţie cu copiii.

  • Copiii învaţă totul din mediul înconjurator
  • Oferă-i libertate de a alege
  • Respectă copilul în toate manifestările lui
  • Învaţă-l prin prezentarea activităţii, nu prin corectare.
  • Un copil care este criticat frecvent învaţă să-i judece pe alţii
  • Când un copil se simte acceptat, învaţă să aibă încredere în el
  • Implineşte-i nevoile şi, în acelaşi timp, ajută-l să vadă care sunt şi nevoile celorlalţi.
  • Ai răbdare. Dacă un copil are nevoie de mai mult timp pentru a învăţa ceva, acordă-i-l
  • Respectă-ţi copilul atunci când a greşit şi îşi poate repara greşeala. Opreşte-l atunci când acţiunile pe care vrea să le facă sunt potenţial periculoase
  • Dă-i şansa să câştige tot mai multă independenţă
  • Nu-ţi vorbi de rău copilul, indiferent dacă acesta este sau nu de faţă
  • Concentrează-te mai degrabă pe ceea ce vrei să educi bun în el, nu pe răul pe care vrei să-l eviţi
  • Întotdeauna fii pregătit să răspunzi când te solicită copilul, căci atunci are nevoie de ajutor
  • Când nu are nevoie de ajutor, nu interveni
  • Nu întrerupe un copil când este concentrat asupra unei activităţi: se odihneste, lucrează sau doar îi observă pe alţii
  • Întotdeauna vorbeşte şi comportă-te cu copilul având cele mai bune maniere şi oferă-i tot ce ai mai bun în tine
  • Ajută-ţi copilul să-ţi depaşească imperfecţiunile. Fă acest lucru cu grijă, reţinere şi în linişte, cu înţelegere şi dragoste
  • Ajută-l pe copil când caută o activitate ţi fii neobservat atunci când şi-a găsit-o deja.
  • Un aspect foarte important este mediul în care locuieşte copilul şi în care nu trebuie să se regăsească obiecte inutile

În această vară sus în Podişul Luncanilor în cadrul Taberei Briza vom crea din nou acel spaţiu trăit dincolo de timp în care vom simţi Bucuria de a fi Împreună părinţi şi copii. Vom  călăuzi copii într-o explorare jucăuşă a acelor tărâmuri. Îşi vor crea lumea la care ei visează simţind în cel mai autentic mod posibil Conexiunea, Libertatea, Exprimarea, Creativitatea şi Bucuria cu ei înşişi şi realitatea pe care şi-o crează. O nouă vară, o nouă vacanţă care are darul de a ne bucura şi transforma pe noi înşine şi lumea în care trăim!

Maria




"Călătoria Inimii este o călătorie spre trăirea propriei Divinități. O Călătorie spre Conștiență și percepție. Nimic nu rămâne ascuns. Totul este revelat din Inconștient"

HEFT

Programe și meditații online

Noutățile Călătoria Inimii
direct pe mail

Articole, workshopuri,
cărți și evenimente

Arhiva Newsletter

Tag cloud

Cărți relevante

Grație și Forță Grație și Forță

Grație și forță este una dintre cele mai tulburătoare cărți pe care le-am citit vreodată, povestea adevărată a unei iubiri care transcende viața și moartea, lumina și întunericul, binele și răul, ...

Psihologia viitorului Psihologia viitorului

Psihologia viitorului reprezintă chintesenţa operei lui Stanislav Grof şi un punct de referinţă în psihologia secolului XX. Este o carte care sparge barierele şi spulberă viziunea mecanicistă asupra ...

Tehnologia Visătorului Tehnologia Visătorului

Întoarce-te către tine însuți, uită-te la tine însuți, caută în tine, concentrează-ți întreaga atenție și dedică-ți tot efortul pentru a ridica limitele visului tău, îndrăznește ...

Şcoala Zeilor Şcoala Zeilor

Această carte este o hartă şi un plan de evadare. Scopul său este de a vă arăta parcursul urmat de un om oarecare pentru a evada din povestea hipnotică a lumii, din interpretarea jalnică a existenţei, pentru ...

Mandala Ființei Mandala Ființei

Doctorul Richard Moss este un om care a trăit Revelaţia. Este un om care a experimentat starea de conştiinţă supremă a fiinţei omeneşti în care aceasta trăieşte deplin. Este acea stare de conştiinţă ...

Workshopuri relevante

Meditație Activă și Shaking Meditație Activă și Shaking
Meditația Activă – Body-Shaking este o formă de energie care aprinde corpul, îl trezește la viață. Această „medicină” (cum o numesc unele culturi băștinașe) – body-shaking – ...

Maestrul Interior. Arta Respirației Conștiente Maestrul Interior. Arta Respirației Conștiente
Lucrul cu stările extinse ale Conștiinței este pentru viața de fiecare zi. A fi conștient este a percepe mai profund și mai rafinat realitatea vieții. Un nou grad de Conștiență permite o noi moduri de ...

Dansul Inimii

Astrologie Arhetipală Astrologie Arhetipală
Ştiinţă şi artă, cunoaştere raţională si simbolism deopotrivă, Astrologia poate fi de multe ori ascunsă raţionamentului logic, dar rămane mereu transparentă intuitiei şi percepţiilor survenite prin ...

Practica Prezenței Practica Prezenței
Practica Prezenței Experiența Prezenței este fundamentul întregului parcurs în Școala Maestrului Interior și baza întregului lucru cu stările extinse ale Conștiinței în scopuri de ...