Călăuza rubrica De ce se plictisesc copiii

Publicat la 16.04.2018 Comentarii

Maria Lupu

Copiii de astăzi sunt înconjuraţi de mormane imense de jocuri şi jucării şi au acces la o tehnologie super dezvoltată care le permite  să-şi umple tot timpul lor liber. Dacă le ceri o pauză de la internet de exemplu îi auzi spunând: “mă plictisesc, aş vrea să fac ceva interesant şi nu ştiu ce, asta nu-mi place. E plictisitor”.  În lumea lor totul trebuie să fie în mişcare, în caz că li se solicită depunerea unui efort fizic sau mental apare plictiseala. În astfel de momente copilul pretinde că cineva trebuie să intervină pentru a-l scoate din această stare. Nu ştie ce să facă, depinde de ceva exterior.

Copii de astăzi sunt suprastimulati și atrași către lucruri și realități generate din exterior. Ca urmare a informațiilor ce ajung la ei prin foarte multe canale, în cantități enorme, nefiltrate și nedirijate într-un mod în care dezvoltarea lor cognitivă să se realizeze treptat, conform vârstei biologice, se generează o stare de disconfort psihic cu impact asupra comportamentului. Suprastimularea  poate da naştere unor  condiţionări şi forme de atașament care îi împiedică să se maturizeze.

Din punct de vedere psihologic, starea de plictiseala apare cel mai adesea în lipsa unei motivaţii interioare, a acelor stimuli interni care conduc către a stârni curiozitatea, imaginația şi creativitatea. Când primesc totul de-a gata nu au niciun motiv să exploreze, să experimenteze, să inventeze/creeze ceva singuri. Sunt atrași de o lume artificială, gândită de altcineva, separată de bogăția lumii lui interioare, singura lume care naște adevărata bucurie.

Când copilul spune că se plictiseşte părinţii devin preocupaţi şi caută să faca ceva pentru a evita astfel de situaţii. Caută imediat soluții. Poate o jucărie nouă, un alt joc pe calculator, un alt program de desene animate, un alt film, o carte de citit... orice doar să-l ştie ocupat căci altfel pare că își pierde timpul. Recomandările sunt întotdeauna legate de a acumula şi a şti cât mai mult. În ultimă instanţă pare a fi periculos să nu faci în permanenţă ceva. Acel spaţiu/timp în care ai putea să nu faci nimic, crează mai degrabă tensiune decât relaxare.

Copiii se plictisesc şi pentru că sunt îngrădiţi de prea multe reguli şi sunt implicati în activitati structurate şi ghidate prea des de către un adult. Se plictisesc pentru că sunt suprastimulati neuro-cognitiv de folosirea excesivă a tehnologiei audio-video si creierul lor s-a obisnuit cu o anumita cantitate si intensitate de stimuli.

Lumea lor lăuntrică, conexiunea cu emoţiile, cu dorinţa autentică de cunoaştere şi autocunoaştere, cu pofta de a experimenta ceva nou din curiozitate, cu capacitatea de a inventa, sunt cât se poate de plate şi închise.

Vrem o altfel de lume şi visăm la relaţii armonioase între noi. E un lucru minunat. Însă felul în care ne comportăm şi ne educăm copiii nu prevede nicidecum un astfel de viitor. O altfel de lume se construieşte din libertatea şi încrederea pe care o dăruim acestor generaţii, din felul în care suntem capabili să-i însoţim în loc să le spunem ce, cum şi cât de mult să facă.

Ce lume pot crea copiii de astăzi câtă vreme le furăm momentele de creativitate? Acele momente când realitatea curge încet și ei pot contempla cu alți ochi lumea. Acele momente care conduc către redescoperirea de sine.

Uităm că viața noastră este despre a FI și nu despre a avea sau a face. A Fi înseamnă a Simți. Câte din activităţile copiilor de astăzi îi stimuează şi îi conduc spre a simţi? Din nefericire a gândi rămâne mult, mult prea valoros în totate acţiunile noastre.

Lasă copilul din când în când  să se plictisească. Încet, încet va descoperi singur ceea ce îi aduce bucurie. Asta e menirea lui. Își va  descoperi propriile daruri şi calități, le va folosi pentru a-şi crea propria realitate şi cu ele îşi va umple timpul.

Copii au nevoie de spațiu pentru a-și inventa propriile jocuri, au nevoie de timp petrecut în aer liber, acolo unde pot relaționa fizic cu ceilalți copii. Au nevoie de joacă fizică, au nevoie de a se ține de mâini, de a se îmbrățișa între ei. Au nevoie să vorbească tare, să strige, să alerge, să-şi vorbească în contradictoriu, să se împingă, să-și creeze propriile competiții.

Când eram copil câteva jocuri simple precum şotronul, nouă pietre, de-a v-aţi ascunsea... în compania celorlalţi copii mă umpleau de bucurie şi nu mă plictiseam niciodată oricât de mult le-am fi jucat. Scopul era să mă bucur. Si fiecare generaţie de copii a avut propriile jocuri care nu lăsau loc de plictiseală.

În Tabăra de vară Briza practicăm zilnic un exerciu extrem de simplu care îi învaţă pe copii să transforme momentele de plictiseală în momente extrem de valoroase dându-le o altă însemnătate. Exerciţiul se numeşte “acum nu fac nimic”. Pentru câteva minute ne aşezăm într-un loc liniştit pe iarbă, păstrând o oarecare distanţă între noi. Nu vorbim şi nici nu ne privim. Poţi fi aşezat sau întins pe iarbă cu ochii deschişi. Tot ceea ce ai de făcut este să stai pur şi simplu. Ai ocazia să contempli cerul, să asculţi sunetele din natură, să observi, să simţi şi să priveşti ce se află în jurul tău.

Învăţăm copii să pună STOP agitaţiei mentale şi să se reconecteze la ei înşişi şi la realitatea în care trăiesc. E momentul de Prezenţă, de odihnă a minţii şi a trupului; este conexiunea cu dimensiunea liniştii şi a tăcerii în care fiecare copil redescopără cum este să asculte, să observe, să respire, să admire, să viseze, să se minuneze sau pur și simplu să Fie.

Gândirea se linişteşte şi face loc unei dimensiuni mult mai fine şi mai subtile, cea a percepţiei. Ne reconectăm la spaţii interioare şi exterioare care trezesc în noi armonia, bucuria şi sentimentul de Acasă.

Vara se apropie, copii şi părinţi ne dăm din nou întâlnire acolo sus în Podişul Luncanilor într-o nouă aventură de explorare şi transformare. Pentru câteva zile lăsăm în urmă toată agitația în care trăim zi de zi și ne reconectăm la frumusețea planetei, a Mamei Pământ și la frumusețea noastră interioară. Împreună creăm o experienţă magică.




"Vindecarea și Cunoașterea sunt urmări ale Conștienței. Nu există altă vindecare decât de Iluzie și altă Cunoaștere decât a Adevărului. Călătoria Inimii este experiența directă a acestora."

HEFT

Programe și meditații online

Noutățile Călătoria Inimii
direct pe mail

Articole, workshopuri,
cărți și evenimente

Arhiva Newsletter

Tag cloud

Cărți relevante

Tarotul Mitologic Tarotul Mitologic

Mai mult decât o carte și mai mult decât un set de cărți de joc, Tarotul Mitologic este un instrument de sondare a adâncurilor Conștiinței umane, este o cheie magică a marilor porți către ...

Ceea ce nimeni nu îți spune Ceea ce nimeni nu îți spune

Sarcina este una dintre cele mai transformatoare experiențe prin care poate trece corpul uman, iar schimbările pe care le implică nu sunt niciodată doar fizice. Când ești însărcinată, corpul pe ...

Psihologia viitorului Psihologia viitorului

Psihologia viitorului reprezintă chintesenţa operei lui Stanislav Grof şi un punct de referinţă în psihologia secolului XX. Este o carte care sparge barierele şi spulberă viziunea mecanicistă asupra ...

CÂND IMPOSIBILUL DEVINE POSIBIL CÂND IMPOSIBILUL DEVINE POSIBIL

Trecând peste teama de a fi ridiculizat de colegii de breaslă, peste teama inerentă oricărui cercetător care îndărzneşte să iasă din tiparele rigide ale paradigmei materialiste, cu o superbă ...

Spiritul Shamanic Spiritul Shamanic

SHAMANISMUL este cea mai veche formă de dezvoltare personală, precedând toate religiile şi filozofiile cunoscute. Recent, a revenit în atenţie, manifestând o adevărată renaştere. Conţine ...

Workshopuri relevante

Respirația Inimii Respirația Inimii
Respirația Inimii este o aplicație dinamică a lucrului cu starea de Prezență, o meditație în mișcare care conduce foarte rapid la expansiunea conștienței și permite conectarea voluntară cu orice ...

Programul educațional Briza Programul educațional Briza
  Este o abordare integrală a ceea ce numim educație, care are în vedere nu numai acumularea de informație și dezvoltarea structurilor mentale, ci Ființa umană în integrum. Vizează conștientizarea, ...

Maestrul Interior. Arta Respirației Conștiente Maestrul Interior. Arta Respirației Conștiente
Lucrul cu stările extinse ale Conștiinței este pentru viața de fiecare zi. A fi conștient este a percepe mai profund și mai rafinat realitatea vieții. Un nou grad de Conștiență permite o noi moduri de ...

Dansul Inimii

Practica Prezenței Practica Prezenței
Practica Prezenței Experiența Prezenței este fundamentul întregului parcurs în Școala Maestrului Interior și baza întregului lucru cu stările extinse ale Conștiinței în scopuri de ...

Articole pe aceeași temă

Instrucțiuni de folosire (II) Instrucțiuni de folosire (II)
Soare, Lună sau Ascendent în Rac: „ Dragul meu, grăbește-te, ai întârziat la propria ta naștere!”

Semnul Racului este cunoscut în astrologie și ca „locul de intrare a sufletelor în realitate”. Părăsind integralitatea marelui pântec universal, micii temerari vor păstra pe parcursul ...

Copiii au nevoie de experiență Copiii au nevoie de experiență

Orice adult ştie astăzi că învăţăm mult mai mult - despre noi, despre lume, despre capacitatea de a ne adapta la un mediu, de a acţiona şi a crea - din propriile experienţe , şi nu din informaţii ...

Relația părinte - copil: Furia Relația părinte - copil: Furia

Copiii din ziua de azi sunt expuși la toate formele de agresivitate: verbală, fizică, emoțională, pe diferite cai: familie, școală, mediu virtual și social în general. Statistici alarmante privind ...

Instrucțiuni de folosire (X) Instrucțiuni de folosire (X)
Soare, Lună sau Ascendent în semnul Peștilor

Să facem cunoștință cu ei! Să ne înțelegem copiii ca o individualitate în Centrul propriului lor Univers, mici Creatori de realitate, căpătând încredere în ei, în propria ...

Doamnei profesoare, cu prețuire Doamnei profesoare, cu prețuire

Dimineață. Las soarele și vântul blând să mă acompanieze în timp ce îmi beau cafeaua pe o bancă, în centrul zgomotos, aglomerat și aparent extrem de haotic al Bucureștiului. Pe ...

Un aer proaspăt în relația cu copilul tău Un aer proaspăt în relația cu copilul tău

Dacă ești părinte, ce îți dorești de la relația cu copilul tău? Care este dorința ta cea mai profundă? Cum ai vrea să-și amintească de tine când va crește și va fi adult copilul tău? Spre ...

Micii Maeştri de pe Dealul Zmeului Micii Maeştri de pe Dealul Zmeului
O scurtă radiografie şi o incursiune în mesajele codate în comportamentul copiilor pe parcursul Taberei Briza .

Final de Tabără Briza din acest an. Cercul s-a închis. Înăuntrul lui curg acum multitudini de trăiri, emoţii, sentimente şi conştientizări. La fel a fost şi pe durata Taberei. Fiecare participant ...

Instrucțiuni de folosire (III) Instrucțiuni de folosire (III)
Soare, Lună sau Ascendent în semnul Leului

Semnul Leului este domiciliul Soarelui. Este un semn regal care reflectă, mai mult poate ca orice altă configurație astrală, felul în care copiii noștri se manifestă, creează și își exprimă ...

 Sindromul copilulului docil Sindromul copilulului docil

Deseori aud în lucrul în cabinet, pe stradă, în sistemele de învățământ, în interacțiunile cu diverși părinți remarce de genul: “e un copil cuminte, nu îmi ...

Viitorul educației... Acum Viitorul educației... Acum

Am vorbit de mai multe ori, inclusiv la Tabăra Briza, despre sistemul de învățământ românesc. Copiii reclamă abordările abrupte, învechite ale dascălilor. Orarul zilnic încărcat, ...