Călăuza rubrica De ce se plictisesc copiii

Publicat la 16.04.2018 Comentarii

Maria Lupu

Copiii de astăzi sunt înconjuraţi de mormane imense de jocuri şi jucării şi au acces la o tehnologie super dezvoltată care le permite  să-şi umple tot timpul lor liber. Dacă le ceri o pauză de la internet de exemplu îi auzi spunând: “mă plictisesc, aş vrea să fac ceva interesant şi nu ştiu ce, asta nu-mi place. E plictisitor”.  În lumea lor totul trebuie să fie în mişcare, în caz că li se solicită depunerea unui efort fizic sau mental apare plictiseala. În astfel de momente copilul pretinde că cineva trebuie să intervină pentru a-l scoate din această stare. Nu ştie ce să facă, depinde de ceva exterior.

Copii de astăzi sunt suprastimulati și atrași către lucruri și realități generate din exterior. Ca urmare a informațiilor ce ajung la ei prin foarte multe canale, în cantități enorme, nefiltrate și nedirijate într-un mod în care dezvoltarea lor cognitivă să se realizeze treptat, conform vârstei biologice, se generează o stare de disconfort psihic cu impact asupra comportamentului. Suprastimularea  poate da naştere unor  condiţionări şi forme de atașament care îi împiedică să se maturizeze.

Din punct de vedere psihologic, starea de plictiseala apare cel mai adesea în lipsa unei motivaţii interioare, a acelor stimuli interni care conduc către a stârni curiozitatea, imaginația şi creativitatea. Când primesc totul de-a gata nu au niciun motiv să exploreze, să experimenteze, să inventeze/creeze ceva singuri. Sunt atrași de o lume artificială, gândită de altcineva, separată de bogăția lumii lui interioare, singura lume care naște adevărata bucurie.

Când copilul spune că se plictiseşte părinţii devin preocupaţi şi caută să faca ceva pentru a evita astfel de situaţii. Caută imediat soluții. Poate o jucărie nouă, un alt joc pe calculator, un alt program de desene animate, un alt film, o carte de citit... orice doar să-l ştie ocupat căci altfel pare că își pierde timpul. Recomandările sunt întotdeauna legate de a acumula şi a şti cât mai mult. În ultimă instanţă pare a fi periculos să nu faci în permanenţă ceva. Acel spaţiu/timp în care ai putea să nu faci nimic, crează mai degrabă tensiune decât relaxare.

Copiii se plictisesc şi pentru că sunt îngrădiţi de prea multe reguli şi sunt implicati în activitati structurate şi ghidate prea des de către un adult. Se plictisesc pentru că sunt suprastimulati neuro-cognitiv de folosirea excesivă a tehnologiei audio-video si creierul lor s-a obisnuit cu o anumita cantitate si intensitate de stimuli.

Lumea lor lăuntrică, conexiunea cu emoţiile, cu dorinţa autentică de cunoaştere şi autocunoaştere, cu pofta de a experimenta ceva nou din curiozitate, cu capacitatea de a inventa, sunt cât se poate de plate şi închise.

Vrem o altfel de lume şi visăm la relaţii armonioase între noi. E un lucru minunat. Însă felul în care ne comportăm şi ne educăm copiii nu prevede nicidecum un astfel de viitor. O altfel de lume se construieşte din libertatea şi încrederea pe care o dăruim acestor generaţii, din felul în care suntem capabili să-i însoţim în loc să le spunem ce, cum şi cât de mult să facă.

Ce lume pot crea copiii de astăzi câtă vreme le furăm momentele de creativitate? Acele momente când realitatea curge încet și ei pot contempla cu alți ochi lumea. Acele momente care conduc către redescoperirea de sine.

Uităm că viața noastră este despre a FI și nu despre a avea sau a face. A Fi înseamnă a Simți. Câte din activităţile copiilor de astăzi îi stimuează şi îi conduc spre a simţi? Din nefericire a gândi rămâne mult, mult prea valoros în totate acţiunile noastre.

Lasă copilul din când în când  să se plictisească. Încet, încet va descoperi singur ceea ce îi aduce bucurie. Asta e menirea lui. Își va  descoperi propriile daruri şi calități, le va folosi pentru a-şi crea propria realitate şi cu ele îşi va umple timpul.

Copii au nevoie de spațiu pentru a-și inventa propriile jocuri, au nevoie de timp petrecut în aer liber, acolo unde pot relaționa fizic cu ceilalți copii. Au nevoie de joacă fizică, au nevoie de a se ține de mâini, de a se îmbrățișa între ei. Au nevoie să vorbească tare, să strige, să alerge, să-şi vorbească în contradictoriu, să se împingă, să-și creeze propriile competiții.

Când eram copil câteva jocuri simple precum şotronul, nouă pietre, de-a v-aţi ascunsea... în compania celorlalţi copii mă umpleau de bucurie şi nu mă plictiseam niciodată oricât de mult le-am fi jucat. Scopul era să mă bucur. Si fiecare generaţie de copii a avut propriile jocuri care nu lăsau loc de plictiseală.

În Tabăra de vară Briza practicăm zilnic un exerciu extrem de simplu care îi învaţă pe copii să transforme momentele de plictiseală în momente extrem de valoroase dându-le o altă însemnătate. Exerciţiul se numeşte “acum nu fac nimic”. Pentru câteva minute ne aşezăm într-un loc liniştit pe iarbă, păstrând o oarecare distanţă între noi. Nu vorbim şi nici nu ne privim. Poţi fi aşezat sau întins pe iarbă cu ochii deschişi. Tot ceea ce ai de făcut este să stai pur şi simplu. Ai ocazia să contempli cerul, să asculţi sunetele din natură, să observi, să simţi şi să priveşti ce se află în jurul tău.

Învăţăm copii să pună STOP agitaţiei mentale şi să se reconecteze la ei înşişi şi la realitatea în care trăiesc. E momentul de Prezenţă, de odihnă a minţii şi a trupului; este conexiunea cu dimensiunea liniştii şi a tăcerii în care fiecare copil redescopără cum este să asculte, să observe, să respire, să admire, să viseze, să se minuneze sau pur și simplu să Fie.

Gândirea se linişteşte şi face loc unei dimensiuni mult mai fine şi mai subtile, cea a percepţiei. Ne reconectăm la spaţii interioare şi exterioare care trezesc în noi armonia, bucuria şi sentimentul de Acasă.

Vara se apropie, copii şi părinţi ne dăm din nou întâlnire acolo sus în Podişul Luncanilor într-o nouă aventură de explorare şi transformare. Pentru câteva zile lăsăm în urmă toată agitația în care trăim zi de zi și ne reconectăm la frumusețea planetei, a Mamei Pământ și la frumusețea noastră interioară. Împreună creăm o experienţă magică.




"Ne temem că renunțând la puținul care credem că suntem, devenim nimic. În Realitate, devenim totul. Cel care se teme de disoluție este ego. Cel care renaște este Maestrul Interior."

HEFT

Programe și meditații online

Noutățile Călătoria Inimii
direct pe mail

Articole, workshopuri,
cărți și evenimente

Arhiva Newsletter

Tag cloud

Cărți relevante

Mandala Ființei Mandala Ființei

Doctorul Richard Moss este un om care a trăit Revelaţia. Este un om care a experimentat starea de conştiinţă supremă a fiinţei omeneşti în care aceasta trăieşte deplin. Este acea stare de conştiinţă ...

HEAL HEAL

Îți poți imagina cum ar arăta întreaga lume dacă ar avea acces la informații care le pot dezvălui adevaratul lor potențial în procesul de vindecare și viața lor ar fi plină de energia ...

Trupul meu, Pământul meu Trupul meu, Pământul meu

Mii de ani de spiritualitate descarnată, de căutare a Spiritului în afara Corpului au făcut umanitatea să ignore complet uriaşul potenţial terapeutic şi ontologic al corporalităţii. Ca şi cum ...

Cartea 44 Cartea 44

În mod straniu dar magic, această primă carte purtând semnul Călătoriei Inimii este o carte de poezie. Dar mult mai mult decât atât. Este o poveste de dragoste între oameni care-și ...

Zâmbește fricii Zâmbește fricii

Nenumărate sunt formele fricii care stăpânesc existența umană în aceste timpuri. Frica de viitor, frica de schimbare, de asumare a propriei străluciri, frica de judecățile celorlalți, frica de ...

Workshopuri relevante

Sesiuni Individuale cu AmmaRa Sesiuni Individuale cu AmmaRa
În aceste sesiuni individuale online, intenția mea este de a te ajuta să-ți regăsești echilibrul, de a te însoți către curajul cu care să te implici, dincolo de orice frică și anxietate, într-un ...

Respirație Holotropică Respirație Holotropică
Respiraţia Holotropică este un instrument simplu şi puternic de  cunoaştere, prin experienţă directă, a adevăratei naturi a propriei noastre Fiinţe şi a Realităţii. Cuvântul ”holotropic” ...

Practica Puterii Feminine Practica Puterii Feminine
Dacă ai nevoie de susținere, de conținere, de un loc în care să te simți auzită și ascultată, un spațiu în care să-ți dai voie să devii femeia care ești menită să fii, te invit să aduci ...

Practica Prezenței Practica Prezenței
Experiența Experiența Prezenței este fundamentul întregului parcurs în Școala Maestrului Interior și baza întregului lucru cu stările extinse ale Conștiinței în scopuri de cunoaștere, ...

Maestrul Interior. Arta Respirației Conștiente Maestrul Interior. Arta Respirației Conștiente
Lucrul cu stările extinse ale Conștiinței este pentru viața de fiecare zi. A fi conștient este a percepe mai profund și mai rafinat realitatea vieții. Un nou grad de Conștiență permite o noi moduri de ...

Articole pe aceeași temă

 Sindromul copilulului docil Sindromul copilulului docil

Deseori aud în lucrul în cabinet, pe stradă, în sistemele de învățământ, în interacțiunile cu diverși părinți remarce de genul: “e un copil cuminte, nu îmi ...

Instrucțiuni de folosire (III) Instrucțiuni de folosire (III)
Soare, Lună sau Ascendent în semnul Leului

Semnul Leului este domiciliul Soarelui. Este un semn regal care reflectă, mai mult poate ca orice altă configurație astrală, felul în care copiii noștri se manifestă, creează și își exprimă ...

Spune DA părintelui care-ai visat să fii Spune DA părintelui care-ai visat să fii

Poate că unul din cele mai prețioase momente din viață, este acela când un suflet ni se încredințează nouă ca părinți, prin întruparea lui. Un moment binecuvântat, în care ...

Celebrarea dansului de iubire dintre copii și părinți Celebrarea dansului de iubire dintre copii și părinți

Dragi părinți, oricât de greu și de provocator este rolul de părinte, merită să îl jucați cu responsabilitate, simțind cum copiii născuți prin voi sunt cele mai mari binecuvântări ...

Educaţia în slujba vieţii Educaţia în slujba vieţii

Aş vrea să educ generaţia actuală şi pe cele care vor urma pentru a fi capabile să creeze noi organizaţii, al căror obiectiv să fie întîmpinarea nevoilor umane, crearea unei vieţi mai bune ...

Responsabilitate și Încredere pentru noi și pentru copiii noștri Responsabilitate și Încredere pentru noi și pentru copiii noștri

Cât de Responsabili suntem noi ca indivizi, ca societate? Prea puțin și prea puțini suntem cei care-și asumă cu adevărat responsabilitatea pentru tot ceea ce este în viața noastră; mai ales în ...

Copiii au nevoie de experiență Copiii au nevoie de experiență

Orice adult ştie astăzi că învăţăm mult mai mult - despre noi, despre lume, despre capacitatea de a ne adapta la un mediu, de a acţiona şi a crea - din propriile experienţe , şi nu din informaţii ...

Altfel Altfel

“Altfel”, un cuvânt atât de simplu, ca atâtea altele, și totuși ascundea în el, de-atâta timp, atât de multă energie creatoare. Abia acum energia acestui cuvânt ...

Viaţa este Bucurie! Viaţa este Bucurie!

Fiecare copil vine în această lume cu daruri unice. Aceste daruri sunt talanţi valoroşi de care el se va folosi pentru a-şi crea Viaţa aşa cum a visat-o.De la prima respiraţie în corpul său plăpând, ...

Instrucțiuni de folosire (XII) Instrucțiuni de folosire (XII)
Soare, Lună sau Ascendent în semnul Taurului

„Copiii voștri nu sunt ai voștri/Ei sunt fiii si fiicele dorinței Vieții de a fi”. (Kahlil Gibran) Să facem cunoștință cu ei! Să ne înțelegem copiii ca o individualitate în Centrul ...